Transport Online - OPINIE: Calais crisis! Wie grijpt in?

OPINIE: Calais crisis! Wie grijpt in?

OPINIE: Calais crisis! Wie grijpt in?
30-06-2015 16:43 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DE WESTEREEN - Meerdere transportbedrijven hebben vanmiddag aan de redactie van Transport Online hulp gevraagd bij de crisis in Calais. "Kunnen jullie niet iets doen? We hebben niets aan de vakorganisaties. We weten niet meer wat we moeten doen." Hun vrachtwagenchauffeurs staan vast bij Calais, Duinkerke en in Groot-Brittannië en het lijkt niemand wat te kunnen schelen.

Vanuit België komt hetzelfde geluid. Chris Delcroix van DBT Logistics uit Kalmthout heeft bijvoorbeeld een chauffeur vaststaan bij Folkestone in Groot-Brittannië. "We hebben nog helemaal niets gehoord van Febetra en Transport en Logistiek Vlaanderen." Hij heeft ze zelf niet gebeld: "Dat heeft geen zin."

De redactie is vanmiddag van het kastje naar de muur gestuurd door meerdere ministeries en krijgt geen gehoor bij diverse Europarlementariërs. Men schijnt het drukker te hebben met de Grieken dan met Nederlandse vrachtwagenchauffeurs.



Intussen staan die vele uren vast aan zowel de Franse als de Britse kant van het Kanaal. Transporteurs melden ons ook: dan maar niet meer naar Groot-Brittannië. Een enorme economische strop dreigt als goederen niet meer naar de Britten vervoerd zullen worden. Een catastrofe die heel Europa aangaat, maar waar vreemd genoeg vandaag bijna niemand iets over meedeelt, laat staan actie onderneemt.

Het personeel van MyFerryLink lijkt geen strobreed in de weg gelegd te worden bij hun staking. De Franse politie grijpt niet in en ook de migranten kunnen, ook bij Duinkerke, rustig langs de politie-agenten lopen. Vorige week stonden chauffeurs doodsangsten uit vanwege agressieve vluchtelingen, deze week zitten ze vast in hun cabine in kilometerslange files. Sanitaire voorzieningen zou vakorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) vanmiddag ‘proberen te regelen’.

Mooi zo’n Dixi, maar misschien moet er zo langzamerhand eens heel snel van hogerhand ingegrepen worden. De crisis bij Calais loopt volledig uit de hand en zelfs de dood van een migrant vorige week lijkt nog niet reden genoeg om in te grijpen. De Nederlandse politiek laat de chauffeurs links liggen, evenals de Belgische. De Britten wijzen naar de Fransen, die niet genoeg doen aan de veiligheid bij Calais. De Fransen wijzen naar Britten, die er een te makkelijk asielbeleid op nahouden.

Intussen is ‘één Europa’ alleen maar bezig met de crisis in Griekenland. De redactie van Transport Online vindt het ronduit treurig dat transportondernemingen ons om hulp moeten vragen. Wij kunnen niets meer doen dan signaleren en informeren, maar roepen bij deze politiek Nederland én Europa op zich onmiddellijk in te zetten voor hardwerkende vrachtwagenchauffeurs en transportondernemingen. Het lijkt ons dat onze economie meer gebaat is bij fatsoenlijk en veilig handel kunnen drijven binnen Europa.

En wederom een overleg plannen of iemand aan zijn blouse trekken in Europa is niet afdoende. Onze chauffeurs staan NU vast.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,845
Diesel1,509

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen