Clicky


LIVEBLOG: SITUATIE CALAIS & DUINKERKE

LIVEBLOG: SITUATIE CALAIS & DUINKERKE
03-07-2015 16:23 | Transport | auteur De Redactie

Calais is totaal onbereikbaar voor vrachtvervoer. Rederij DFDS stuurt de vrachtwagens in Duinkerke via een omleiding door de duinen. Daar is inmiddels een nieuw probleem opgedoken: migranten.

Wij houden voor u een liveblog bij van de situatie in zowel Calais als Duinkerke.

16:23 uur: P&O Ferries meldt dat, ondanks geruchten, het risico dat de haven van Calais opnieuw dichtgaat, minimaal is.

15:17 uur: Volgens de Britse politie in Kent rijdt het weer op de M20.

 

 

 

 

11:18 uur: De opritten van de E40, tussen Jabbeke en de Franse grens, zijn weer open. Ook de grensovergang in Oostduinkerke is weer open. Zevenhonderd vrachtwagens die daar nog vaststonden, worden nu door de politie begeleid naar de grens met Frankrijk.

11:06 uur: De staking van MyFerryLink medewerkers heeft ook de migrantencrisis bij Calais weer op de Franse en Britse politieke agenda's gezet. De Britse minister Theresa May belooft meer geld te storten in een Frans-Brits fonds.

10:24 uur: Afgelopen nacht konden vanuit Veurne en omgeving bijna duizend gestrande vrachtwagenchauffeurs naar de haven van Calais rijden, onder begeleiding van politie. Honderden chauffeurs staan echter nog steeds vast op de E40 en andere wegen bij Veurne.

10:11 uur: Febetra meldt dat P&O Ferries op dit moment de enige maatschappij is die vanuit Calais kan opereren, de schepen van DFDS worden van de kade weggehouden.

10.00 uur: Vrachtwagenchauffeurs die stil hebben gestaan bij Calais, Duinkerke en Dover, komen in de problemen met hun rust- en rijtijden. Wat kun je het beste doen?

09:08 uur: Hulpdiensten hebben de afgelopen dagen in Groot-Brittannië 18.000 flessen water uitgedeeld. Chauffeurs en passagiers kregen 6500 maaltijden. Lees hier meer.

 

08:18 uur: P&O Ferries meldt dat de blokkades door stakers van MyFerryLink in elk geval tot aankomende dinsdag zijn opgeschort en dat de ferries weer als normaal varen met 25 afvaarten per dag. P&O verwacht ongeveer 48 uur nodig te hebben om de lange rij wachtende vrachtwagens weg te werken.


19:17 uur: Tweede Kamerlid voor de SP, Farshad Bashir wil dat minister Schultz hulp stuurt naar de vrachtwagenchauffeurs die vast staan in Calais. Schultz zegt toe zich ervan te verzekeren dat de chauffeurs in Calais voldoende te eten en te drinken hebben.

16:15 uur: De overdracht van de schepen Roden en Berlioz naar DFDS heeft nog niet kunnen plaatsvinden: er zijn stakers van SCOP SeaFrance aan boord van de schepen. Woordvoerder John Keefe van Eurotunnel zegt dat als de stakers zich niet vrijwillig terugtrekken er nog maar één optie is: het gebruik van geweld.  

15:54 uur: Stakingsleider Eric Vercoutre meldt dat de bespreking met staatssecretaris Alain Vidal van Transport goed was, en dat er kleine stappen zijn gezet. Vidal gaat vrijdag om tafel met Jacques Gounon, CEO van Eurotunnel, en maandag heeft de staatssecretaris een gesprek met vertegenwoordigers van DFDS. Dinsdag wordt er een ronde tafel gesprek gehouden met alle regionale betrokkenen.

Om 18.00 uur vanavond is er een vergadering op het hoofdkantoor van SCOP SeaFrance in Calais. Daar wordt besloten of de blokkering van de haven volledig zal worden opgeheven. Hierover wordt om 18.30 uur een persconferentie gehouden.

15:01 uur: Febetra meldt dat volgens de lokale afdeling van de FNTR, de Franse federatie, P&O Ferries vanmiddag in de haven van Calais inderdaad opnieuw een dienst heeft opgestart. "De Kanaaltunnel en de haven van Duinkerke functioneren op volle capaciteit. De rij wachtende vrachtwagens richting Calais is nog steeds enorm, het blijft af te raden om zich nu te begeven naar Calais."

14:58 uur: Thomas Kindt van Transport en Logistiek Vlaanderen, Febetra en Franse media melden dat de besprekingen tussen de Franse minister van Binnenlandse zaken en de stakers nog steeds gaande zijn, en dat er nog geen resultaat is.

14:35 uur: Transport Online heeft van transporteurs vernomen dat P&O Ferries inderdaad vaart. Maar wie nog van plan is die kant op te gaan: check zelf bij P&O de actuele stand van zaken.

13:39 uur: P&O Ferries meldt dat er elke anderhalf uur een afvaart is, zowel vanuit Dover als vanuit Calais. Febetra zal, na navraag door Transport Online, contact opnemen met haar Franse zusterorganisatie FNTR wat nu de laatste stand van zaken is: Is de haven nu inderdaad weer open?

12:24 uur: "Sinds 10.00 uur is de dienstverlening via de haven van Calais opnieuw volledig onderbroken", aldus Febetra.

12:01 uur: Philippe Degraef, directeur van Febetra, meldt op Twitter: "Het goede nieuws uit Calais is van korte duur geweest. Haven opnieuw dicht door acties."

11:28 uur: Het Franse SANEF verdeelt water onder de vrachtwagenchauffeurs die vaststaan op de A26 richting Calais.


11:06 uur: Stakingsleider Eric Vercoutre heeft gezegd dat de beveiliging bij de Eurotunnel een lachertje is en dat zijn stakers ‘als een mes door de boter’ door het hek heen komen komen. Vercoutre heeft 'beloofd' de acties bij de Eurotunnel vandaag en morgen te intensiveren. Hij heeft op dit moment een gesprek met de Franse minister van Transport. Minister van Binnenlandse Zaken van Groot-Brittannië Theresa May en haar Franse tegenhanger zullen Calais bezoeken, en geven om 13.00 uur vanmiddag een persconferentie in Parijs.

10:48 uur: Vrachtwagenchauffeur André Marijnissen, die we gisteren spraken terwijl hij vaststond op de M20 richting Dover, is inmiddels in Frankrijk. "Gisteravond werd de staking even opgeheven, toen heeft de Britse politie verschrikkelijk hard gewerkt om zoveel mogelijk vrachtauto's richting de terminal te krijgen. Voor de Tunnel heb ik nog zes uur stilgestaan, vanochtend om half zes stond ik op de trein, kwart voor zeven was ik in Frankrijk. Ik was ontzettend blij dat ik een tankstation zag. En het regent hier, heerlijk!" Lees hier meer over André zijn belevenissen op de M20.

10:18 uur: Op de M20 richting Dover blijft Operation Stack doorgaan, meldt de Dover Express. Dit is nu de vierde dag. Volgens een woordvoerder van de haven van Dover omdat de duur van de Franse staking onbekend is. De Dover Express meldt ook dat P&O Ferries vandaag een beperkt aantal afvaarten uitvoert tussen Calais en Dover. DFDS zet volgens de Britse krant door bij Duinkerke: daar heeft de rederij een extra schip ingezet om het vele vrachtvervoer dat staat te wachten, tegemoet te komen.

08:22 uur: P&O Ferries meldt dat er elke 2 uur een afvaart is van Calais naar Dover. De eerstvolgende boot gaat om 9:30 uur.


19:48 uur: Stakende werknemers van veerdienst MyFerryLink laten woensdagavond mondjesmaat veerboten van scheepvaartmaatschappij P&O toe om de verkeerschaos in Calais en Dover te verlichten. Lees verder...

18:54 uur: P&O Freight meldt dat er tot middernacht elke twee uur een ferry vertrekt vanaf Dover naar Calais om zo hopelijk de wachtende vrachtwagenrij iets in te korten. Inmiddels staan er rond de 3.000 vrachtwagens te wachten in Dover.

16:46 uur: Het Nederlandse consulaat in Calais meldt dat vanuit Boulogne boten vertrekken naar Dover. "Er zijn zeven afvaarten per dag met P&O Ferries. P&O geeft voorrang aan passagiers, maar er is ook ruimte voor vrachtwagens." Volgens het consulaat kunnen transportbedrijven het beste contact opnemen met P&O Ferries om te vragen of er nog plek is op één van de afvaarten. Vanochtend vertrok P&O alleen nog vanuit Dover naar Boulogne en nam geen vrachtwagens mee terug naar Dover, volgens het consulaat kan dat nu dus wel.

16:39 uur: De Britse politie van Kent heeft de 'Operation Stack' uitgebreid op de M20 tussen de knooppunten 8-12.

16:19 uur: AB Texel vervoert -onder andere- aardappelen naar Groot-Brittannië. Voor dit transportbedrijf is de situatie bij Calais een ramp. "Onze klanten willen de gok niet meer nemen om aardappelen te laten vervoeren. Er staan nog minimaal twintig auto's van ons vast in België, die komen Noord-Frankrijk niet in. Aan de Britse kant staan nog vijftien auto's, die staan op de M20 te wachten voor de trein. Er is geen enkel zicht op verbetering, we bekijken de situatie nu per dag", vertelt Jelle Visser van AB Texel.

16:05 uur: Ook onze rubriek Halverwege staat deze week in het teken van de situatie bij Calais. Vrachtwagenchauffeur André Marijnissen staat vast aan de Britse kant, op de M20 richting Dover.

13:40 uur: MyFerryLink kondigt aan: woensdag 'rustdag', donderdag en vrijdag hardere acties en opnieuw blokkade Kanaaltunnel. "Wij zijn niet bang voor ingrijpen leger", aldus vakbondsman Vercoutre. Lees hier verder...

13:09 uur: Directeur Richard Burnett van de Britse brancheorganisatie voor wegvervoer, de Road Haulage Association, roept op om militairen naar Calais te sturen om de staking van het MyFerryLink-personeel te breken. Lees hier meer.

12:08 uur: Een chauffeur meldt Transport Online dat zijn werkgever er vandaag mee ophoudt naar Duinkerke te rijden. "We gaan niet meer heen, de grenzen zijn dicht, het heeft geen zin meer." Tweede reden is dat het materiaal bijna op is: "Opleggers staan in de file, op de boot, of voor de boot. Met het materiaal dat we nog hebben, halen we vracht op bij onze klanten. Anders zitten die met uitpuilende magazijnen. De opleggers zetten we bij ons op het terrein neer. En dan maar afwachten wanneer alles weer in beweging komt en we weer kunnen gaan rijden."

11:42 uur: De Belgische chauffeur Marc Keustermans heeft vanaf maandagavond tot vanochtend vastgestaan bij Folkestone, hij heeft de nacht doorgebracht op een parking. Hij wilde via Dover terug naar Frankrijk, maar werd op weg naar Dover teruggestuurd. Ook vanochtend werd hij teruggestuurd. Nu is het zijn werkgever, DBT Logistics, gelukt een plek op de trein door de tunnel te boeken vanaf Folkestone. “Ik ben daar nu net en hoop binnen drie à vier uur te vertrekken. Het is hier nog heel rustig.” Volgens Keustermans komt dat doordat de Britten vrachtwagens op de M20 bij Ashford tegenhouden, in het kader van Operation Stack. “Ze laten ze maar mondjesmaat door.”

11:28 uur: Van Duijn Transport rijdt normaal gesproken elke dag met 25 à 35 vrachtwagens via Calais naar Groot-Brittannië. "We proberen nu nog via de trein bij Calais en de boot bij Hoek van Holland, maar krijgen niet genoeg boekingen." Hun auto's zijn normaal gesproken één dag onderweg, nu twee tot drie dagen. "Onze oplossing: het leger inzetten om alles bij Calais vrij te maken."

11:15 uur: Het Nederlands consulaat in Calais bellen voor advies over de situatie bij Calais, heeft geen zin. Europarlementariër over Nederlands consulaat in Calais: 'Advies van niks'

10:15 uur: De grens naar Frankrijk is momenteel(E40) dicht, bevestigt Karin Komeine van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken voor West-Vlaanderen. Dat gaat 24 uur duren. Of langer, als de MyFerryLink betogers ook de treinen bij Calais en de boten bij Duinkerke stilleggen. Lees er hier alles over.

09:21 uur: Een chauffeur meldt ons dat aansluiten voor Duinkerke absoluut geen zin meer heeft. "Ik begrijp dat transportbedrijven door willen gaan, maar alles en iedereen staat vast. Als je er toch staat: zorg dat je voldoende water en eten bij je hebt, dit gaat lang duren." De actievoerders van MyFerryLink zouden al bij Duinkerke zijn, deze chauffeur heeft ze vanochtend nog niet gezien. "Alles staat zo vast dat ook de actievoerders niet tot bij de boten kunnen komen. De boten varen nog wel, maar hebben lang niet genoeg capaciteit om deze enorme drukte aan te kunnen." Sanitaire voorzieningen zijn er niet bij Duinkerke. "Wat moeten we nu doen? Maar met de kont over de vangrail hangen?"

09:16 uur: De politie van Kent meldt op Twitter dat aan de Britse kant water wordt uitgedeeld.


09:15 uur: Reactie Ministerie van Buitenlandse Zaken naar aanleiding van vragen van Transport Online: "Over Calais: onze ambassade heeft hier geen verontrustende berichten over. Een staking en hulp is verder een zaak van de Franse overheid."

09:06 uur: Verkeerssituatie rond Calais: Op de A16 en op de A26 is de afslag naar de A216, richting ferryterminals in Calais afgesloten. Uitritten 43 en 44, naar de Kanaaltunnel, zijn ook afgesloten. Uitrit 42 is open zodat het verkeer kan terugdraaien richting Duinkerke. Het zwaar vrachtverkeer (+3,5t) wordt tussen uitritten 49 en 51 op de pech- en rechterrijstrook en op het parkeerterrein van Offrekerque gestapeld.

Situatie rond Duinkerke: Uitrit 53 is afgesloten richting terminals in de haven van Duinkerke.Ter hoogte van uitrit 57, de aansluiting van de A26 (komende van Rijsel) met de A16/E40 (komende van Veurne), worden vrachtwagens terug richting Veurne gestuurd en moeten tussen Coudekerque en Ghyvelde op de pechstrook wachten.

De uitritten 63, 62 en 61 zijn open voor het lokale verkeer, personenwagens & bussen. De opritten 59 tot en met 63 zijn voor iedereen in beide richtingen open.

Situatie in de regio Nord-Pas-de-Calais & West-Vlaanderen: In Frankrijk kan het zwaar vrachtverkeer (+3,5t) op de E40/A16 niet verder rijden dan uitrit 65 "Ghyvelde" richting Duinkerke. Dit is de eerste uitrit in Frankrijk komende van Veurne. In België kan het vrachtverkeer niet voorbij Veurne. Uitrit 1a Veurne is afgesloten. 

Het personenverkeer en bussen worden aan uitrit 2 Oostduinkerke van de snelweg afgeleid en moeten via de lokale gewestwegen richting Duinkerke & Calais. Het is aan te raden om al ter hoogte van uitrit 3 Nieuwpoort of 4 Gistel af te rijden.

Het knooppunt Jabbeke blijft open maar elke oprit tussen Jabbeke en Adinkerke (richting Frankrijk) is afgesloten.

Het is ook druk in de haven van Zeebrugge.

09:01 uur: Schepen van MyFerryLink varen ook vandaag niet. Nog altijd 'Operation Stack' op Brityse M20 met lange wachttijden tot gevolg


dinsdag 30 juni 22:25 uur: Chauffeur meldt dat in Duinkerke toch actievoerders zijn gearriveerd vanavond.

dinsdag 30 juni 20:30 uur: Situatie in Duinkerke volgens een Nederlandse chauffeur ter plaatse: "Vanmorgen om 10 uur aangesloten in de file op de A16, bij de afslag naar de boot. Ondertussen 7 kilometer afgelegd en net aangekomen bij de omleiding door de duinen. Nog ongeveer 8 kilometer te gaan. Op dit traject geen voorzieningen. Echt helemaal niks geregeld. Kan ook niet want er kan geen auto door om iets te brengen. Ook agenten die het verkeer regelen staan op het punt van uitdrogen en de vrouwelijke agenten staan in de rij voor het enige bosje in de omgeving. Diep triest!"

 

 

dinsdag 30 juni 20:21 uur: Het lijkt er vooralsnog op dat de actievoerders hun acties niet verplaatsen naar Duinkerke. Ondanks eerdere berichten dat een konvooi met actievoerders richting Duinkerke ging lijkt hier vooralsnog geen sprake van.

dinsdag 30 juni 19:29 uur: Op twitter verschijnen berichten dat de situatie uit de hand loopt bij Calais. Chauffeurs zouden worden bedreigd. SP Europarlementariër Dennis de Jong adviseert Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in de problemen bij Calais en Duinkerke om met Nederlands consulaat te bellen: +33 321 96 55 03

dinsdag 30 juni 17:50 uur: Eurotunnel meldt dat de treindienst is hervat.

dinsdag 30 juni 16:46 uur: Meerdere transportbedrijven hebben vanmiddag aan de redactie van Transport Online hulp gevraagd bij de crisis in Calais. In een opiniestuk maakt de redactie duidelijk wat zij hiervan vindt.

dinsdag 30 juni 16:12 uur: P&O: De rest van de dag zullen er geen treinen meer rijden door de Eurotunnel vanwege brandjes op het spoor, aangestoken door stakend MyFerryLink personeel.

dinsdag 30 juni 16:10 uur: Een vrachtwagenchauffeur meldt dat hij al vanaf 00:30 uur vannacht stilstaat op de M20 in Groot-Brittannië. Er is geen verzorging, wel zijn er dixies(mobiele toiletten) aanwezig. "Maar dat is bij 28 graden ook niet fijn." De chauffeur roept op tot het verstrekken van water.

dinsdag 30 juni 16:01 uur: Volgens nog niet bevestigde bronnen zouden er vandaag geen treinen meer rijden door de Kanaaltunnel.

1dinsdag 30 juni 5:40 uur: Vrachtwagens thuishouden en niemand meer naar Calais sturen. "Voor het eerst in de geschiedenis van Boom Transport hebben we alle klanten moeten bellen dat we niet naar Groot-Brittannië gaan", vertelt Boy Boom. Lees er hier alles over.

dinsdag 30 juni 14:43 uur: Vrachtwagenchauffeur Erik Breure van Van Keulen Transport in Middelburg stond vanaf zeven uur vanochtend tot half één vanmiddag op dezelfde plek stil: op de vluchtstrook twee kilometer voor de afslag naar de ferry, ter hoogte van de afslag Transmarck bij Calais. Hij mocht omkeren en afkoppelen in Zeebrugge. Lees zijn verhaal hier.

dinsdag 30 juni 14:39 uur: Eurostar meldt op Twitter dat de toegang tot de Kanaaltunnel momententeel is opgeschort als gevolg van brand op de treinrails, veroorzaakt door demonstranten. Een chauffeur bevestigt ons dit: "Dikke rook te zien vanaf het spoor."

dinsdag 30 juni 14:20 uur: Chauffeur in trein bij Calais meldt: "Zit nu al anderhalf uur in een snikhete coupe. We kunnen de tunnel niet in vanwege mensen die er in lopen. Stroom staat uit dus ook geen airconditioning. Dit kan gewoon niet."

dinsdag 30 juni 14:17 uur: TLN zoekt contact met de NFTR om te checken of er bij Calais iets geregeld is of wordt qua sanitaire voorzieningen en water voor chauffeurs, bevestigt woordvoerder Renée Reijers. “We hebben een chauffeur gesproken die de wagen uitging om een plasje te doen en gedreigd werd met een boete voor wildplassen.” Ook hoorde TLN van een chauffeur dat ze de auto niet uit mogen. “We krijgen nu de eerste geluiden over de hitte binnen. We willen dat de hulpdiensten maatregelen nemen. Chauffeurs mogen daar geen gezondheidsrisico’s lopen.”

1dinsdag 30 juni 4:10 uur: Verkeerscentrum Vlaanderen meldt dat de Kanaaltunnel opnieuw is gesloten. Er is geen treinverkeer mogelijk tussen Frankrijk en Groot-Brittannië. Een chauffeur bevestigt ons dit: "Tunnel nu helemaal dicht. Stakers."

dinsdag 30 juni 14:00 uur: De rij wachtenden bij Duinkerke staat inmiddels al op de snelweg A16, vanaf afslag 58. De file heeft daarmee nu een lengte bereikt van 15 kilometer.



dinsdag 30 juni 13:40 uur: Vrachtwagenchauffeur Jan van Huisman Transport in Wijchen heeft 4,5 uur in de rij gestaan voor de Eurotunnel in Calais. Inmiddels is hij omgekeerd en op weg naar Hoek van Holland. Lees hier zijn verhaal.

dinsdag 30 juni 13:35 uur - Op de A16 en op de A26 is de afslag naar de A216 (richting ferryterminals) afgesloten, evenals de uitritten 43 en 44 naar de Kanaaltunnel. Het vrachtverkeer wordt in beide richtingen afgeleid naar de parking van Offekerque én op de pechstrook tussen de afritten 49 en 51. Hou rekening met zware hinder op de A16 tussen Duinkerke en Calais.

dinsdag 30 juni 13:30 uur - Actuele wachttijd in Duinkerke: circa 12 uur

dinsdag 30 juni 13:30 uur - De Kanaaltunnel schijnt inmiddels weer open te zijn. De dienstregeling is echter ernstig verstoord.

dinsdag 30 juni 13:22 uur - DFDS meldt dat ze wel varen maar dat ze te kampen hebben met grote hoeveelheden vrachtwagens in de haven van Duinkerke

dinsdag 30 juni 13:15 uur - Wachttijd Duinkerke: circa 7 á 8 uur, ruim 10 kilometer file

dinsdag 30 juni 13:15 uur - Wachttijd Calais: 8 uur en er rijdt mondjesmaat een trein

1dinsdag 30 juni 1:44 uur - Waarschijnlijk tot en met donderdag 2 juli geen afvaarten van de ferry vanaf Calais. Operation stack van kracht op Britse M20. Wegen rond Dover, Calais en Duinkerke stromen vol.

dinsdag 30 juni 10:00 uur - Een britse twitteraar, Emma Bentley, meldt dat de dame bij de incheckbalie in Dover meldde dat MyFerryLink stakers mogelijk hun staking uitbreiden naar Duinkerke.