Clicky


IRU: Frankrijk moet leger inzetten om vrachtwagenchauffeurs te beschermen

IRU: Frankrijk moet leger inzetten om vrachtwagenchauffeurs te beschermen
29-06-2015 11:15 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

CALAIS - De Franse autoriteiten moeten het leger inzetten om chauffeurs en vrachtwagens te beschermen tegen migranten bij Calais. Dat moet gebeuren voordat er meer dodelijke ongevallen plaatsvinden, zegt de International Road Transport Union (IRU). Onmiddellijke actie door de Franse autoriteiten, inclusief de inzet van politie en het leger, is essentieel om chauffeurs en vrachtwagens die via Calais naar Groot-Brittannië willen, te beschermen.

Er is al een dode gevallen onder de migranten, dus dringende maatregelen zijn nodig van de Franse autoriteiten en de EU, aldus de IRU. De transportsector, die elke dag met dit probleem wordt geconfronteerd, kan niet langer wachten voordat actie wordt ondernomen om meer doden of ernstig letsel te voorkomen.

IRU: Frankrijk faalt

Michael Nielsen, General Delegate EU: "Frankrijk faalt in zijn taak om ervoor te zorgen dat de openbare wegen en havens veilig te gebruiken zijn. Vrachtwagenchauffeurs worden geconfronteerd met een steeds wanhopiger en gevaarlijker situatie, met name in Calais, als gevolg van het Franse falen om de overduidelijk aanwezige problematiek daar aan te pakken. Frankrijk moet zorgen dat de zaken voor elkaar zijn, in het belang van de migranten en om vrachtwagenchauffeurs te beschermen."



Begeleide konvooien vrachtwagens

Alle praktische maatregelen die de honderden Europese chauffeurs en vrachtwagens die dagelijks het Kanaal oversteken, kunnen beschermen, moeten worden overwogen, vindt de IRU. Die maatregelen zouden ook kunnen inhouden dat het Franse leger ingezet moet worden om de politie te ondersteunen.

Ook het begeleiden van konvooien van vrachtwagens door de havengebieden en het achterland, en de uitbereiding van beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen, zou de IRU graag zien gebeuren, evenals grote acties om migranten uit de havengebieden te verwijderen.

Franse passiviteit ondermijnt de markt

Nielsen: "Het lukt de Franse staat al jaren niet de situatie bij Calais aan te pakken. Ook is er vanuit de EU te weinig aangedrongen en is er te weinig hulp geboden om een ​​oplossing te vinden. Nu draaien vervoerders en hun personeel op voor de gevolgen van deze passieve houding. Vervoerders zijn steeds minder bereid om hun medewerkers zulke gevaarlijke zones in te sturen. De Franse passiviteit ondermijnt de markt en verstoort de handel in de EU."