Clicky


TVM Transportverzekeringen: Zeer soepel in noodsituaties zoals Calais

TVM Transportverzekeringen: Zeer soepel in noodsituaties zoals Calais
25-06-2015 16:26 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

HOOGEVEEN – Migranten die zeilen kapotsnijden, sloten openbreken, ruitenwissers vernielen en allerlei andere schade aanbrengen aan vrachtwagens. Het is, naast de enorme vertragingen die de staking van het MyFerryLink-personeel bij Calais deze week opleverde, een grote kostenpost voor Nederlandse transportbedrijven. “Wij laten onze klanten niet in de steek”, belooft TVM Transportverzekeringen.

Woordvoerder Jaap Stalenburg van TVM ziet op dit moment nog niet dat er, door de situatie bij Calais, meer schadeclaims worden ingediend dan normaal. Als dat wel zo zou zijn, bekijkt TVM elke schade individueel.

“Wij stellen ons in dit soort noodsituaties zeer soepel op”, vertelt René Nobel, Manager van het expertisecentrum van TVM.  “Wij zullen onze klanten hierin nooit in de steek laten.”

Noodsituatie

Normaal gesproken is het zo dat als van tevoren bekend is dat ergens gestaakt gaat worden, - waardoor er kans is op vertraging- en een klant die bederfelijke lading vervoert vervolgens willens en wetens naar de plek van de staking rijdt, hij zelf verantwoordelijk is. “Maar wat bij Calais gebeurt is een noodsituatie”, aldus Nobels.

Machteloos

TVM onderhoudt goed contact met haar klanten. “Veel van onze klanten zijn dondersgoed op de hoogte van de problematiek bij Calais.” Nobels laakt hierin de lakse houding van de Franse autoriteiten. "Dit is natuurlijk vooral een humanitaire ramp. Ik vrees ook dat het waterbedeffect waarover wordt gesproken, gaat uitkomen: dat migranten straks ook massaal bij Hoek van Holland en Zeebrugge zullen staan."

TVM naar Calais

In het verleden is TVM zelf wel eens polshoogte gaan nemen bij Calais. “We hebben het er vorige week wel over gehad om weer die kant op te gaan, maar daar zijn we nog niet over uit.”

Nobels vindt dat het niet aan TVM is om een oplossing aan te dragen. “Daar zijn wij een veel te kleine partij voor, we staan eigenlijk machteloos.”