Clicky


TLN vraagt minister Schultz coulance bij rij- en rusttijden voor vervoerders op Calais

TLN vraagt minister Schultz coulance bij rij- en rusttijden voor vervoerders op Calais
25-06-2015 15:12 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland (TLN) doet een klemmend beroep op minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu coulant te zijn bij de handhaving van de rij- en rusttijden voor vervoerders op Calais. TLN wil dat minister Schultz er bij de Commissie in Brussel ervoor pleit dat de ruimte die de wet biedt voor coulance bij onvoorziene omstandigheden in de handhaving van de rij- en rusttijden ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

"De afgelopen dagen zijn Nederlandse vervoerders zwaar getroffen door de blokkades en stakingen in Calais. De wachttijden voor vervoerders liepen op tot wel tien uur. Chauffeurs werden hierdoor geconfronteerd met een groot aantal onveilige situaties. Bovendien loopt een deel van de chauffeurs ook nog eens het risico op een boete voor overtreding van de rij- en rusttijdenregeling, doordat zij in de file langer hebben ‘doorgereden’ dan formeel is toegestaan", aldus TLN.  

Situatie rond Calais onwerkbaar en onveilig

"Chauffeurs en ondernemers doen er alles aan om te voorkomen dat vluchtelingen zich verschansen in hun voertuig. Zij nemen preventieve maatregelen, variërend van niet meer stoppen binnen een straal van 150 kilometer van Calais tot het in detail uitvoeren van de Code of Practice: een verzameling maatregelen om verstekelingen in een voertuig te voorkomen. Desondanks is de situatie rond Calais onwerkbaar en onveilig", aldus TLN.

De organisatie is dan ook ontzet dat chauffeurs ook nog eens hoge boetes ontvangen voor ‘overtreding’ van de rij- en rusttijdenregelgeving, waarop zij geen invloed hebben kunnen uitoefenen. "De gevolgen van de situatie in Calais worden zo weer afgewenteld op de transportsector."

TLN vreest boetes voor chauffeurs

Sinds de invoering van de digitale tachograaf kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. Europese regelgeving stelt dat bij een controle de tachograaf tot 28 dagen terug mag worden uitgelezen.

TLN vreest dat chauffeurs de komende 28 dagen in Europa beboet gaan worden voor ‘overtredingen’ als gevolg van de stakingen in Calais. TLN pleit dan ook voor coulance in de handhaving van de rij- en rusttijden voor vervoerders die kunnen aantonen dat ze de afgelopen dagen in Calais zijn geweest en hinder hebben ondervonden van de stakingen en blokkades.