Clicky


Migranten en extra kosten: staking bij Calais ergert Nederlandse transportwereld

Migranten en extra kosten: staking bij Calais ergert Nederlandse transportwereld [+foto’s]
23-06-2015 16:38 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

CALAIS – De Nederlandse transportwereld heeft veel hinder van de staking van het personeel van MyFerryLink bij Calais vandaag. Een Nederlandse chauffeur ondervond aan den lijve dat migranten van de gelegenheid gebruikmaakten om in vrachtwagens te klimmen die in de file stonden voor de oversteek naar Groot-Brittannië.

De chauffeur (die anoniem wenst te blijven) stond vanaf half vijf vanochtend stil bij Calais, pas om één uur vanmiddag kon hij op de trein. “Toen ik vanochtend vroeg aankwam zag ik een enorme rookpluim. Dat bleek een barricade van het personeel van MyFerryLink te zijn”, vertelt de chauffeur. “Die blokkade duurde tot een uur of elf vanochtend. Ik stond vrij vooraan dus ik kon zien dat de ME de mensen wegjaagde. Volgens mij gebruikten ze daarbij pepperspray, want de mensen wreven flink in hun ogen.”



Vijf migranten in de wagen

Tijdens de uren in de file probeerden honderden migranten, steeds in groepjes van ongeveer tien man, in vrachtwagens te klimmen. “Er liepen er zoveel rond. Op een gegeven moment heb je gewoon niet meer in de gaten wat er allemaal gebeurt. Het was een drama.” De chauffeur had contact met een andere chauffeur van een Nederlands transportbedrijf, die zag dat er twee illegalen in de vrachtwagen kropen. Weer later zei diezelfde chauffeur: “Volgens mij zitten er nu vijf in.”  

“Ik hoorde zelf wel dat de deur los en weer dicht ging, maar ik dacht: ik ga naar de controle en daar vissen ze ze er wel uit.”

Eenmaal bij de Franse controle blaften de honden en werden de deuren losgemaakt. “Ze haalden er drie uit. Toen heb ik gezegd: volgens mij zijn het er vijf. Daarop hebben ze er nog één uitgehaald. Waren dat ze echt allemaal, heb ik ze gevraagd. Volgens de Fransen wel.”



Maar bij de Britse controle in Calais bleek dat er wel degelijk nog een migrant was meegereisd. “Bij de controle sloegen de honden weer aan. Toen bleek dat er nog één in zat. Volgens mij zei hij tegen de politie dat hij uit Sudan kwam. Het waren dus in totaal vijf mensen: vier mannen en een vrouw.”

De Nederlandse chauffeur is allang blij dat hij geen boete kreeg. “Ze vroegen of de Fransen er ook al mensen uitgehaald hadden. Ik bevestigde dat en liet mijn Franse stempel zien.”

Ook al file bij Duinkerken

TLN raadt vervoerders vandaag aan niet meer naar Calais te rijden, maar in plaats daarvan voor de extra afvaarten bij Duinkerken te kiezen, die zijn vanavond om 19.00 en 01.00 uur. “Dat zou ik maar niet doen”, aldus de Nederlandse chauffeur. “Ik kreeg net bericht van een collega: die staat daar al bij afrit 53 vast. Dat betekent dat er voor de boot daar al zeven kilometer file staat. Daar zou ik niet meer aansluiten.”



Boekestijn met tien auto’s vast

Boekestijn Transport uit Mill is ook niet van plan via Duinkerken te gaan. Al staan er aan beide kanten, zowel in Calais als in Groot Brittannië, nog tien auto’s van hen vast. “Voor ons gevoel gaat iedereen nu naar Duinkerken, dat heeft geen zin meer”, aldus een woordvoerder van Boekestijn.

Deze transportonderneming rijdt met kasttrailers met sloten erop en heeft tot nu toe nog geen last gehad van meereizende migranten. Maar de vertraging vandaag betekent voor hen wel een flinke kostenpost. “We rijden wel onder tijdsdruk natuurlijk. Niet met verse goederen, dus dat valt mee, maar we hebben natuurlijk wel afspraken over levertijden.”

Boekestijn heeft contact gehouden met de chauffeurs die vast staan, maar ziet geen andere oplossing dan hen gewoon te laten wachten. “Tot de boel weer gaat rollen. En vannacht moeten er ook weer auto’s die kant op. Het is allemaal heel vervelend, maar Calais is voor ons de enige mogelijkheid.”



P & P Transport

Directeur/eigenaar Ronald Penninkhof van P & P Transport uit Genemuiden baalt ook van de extra kosten. “Eén auto van ons, met een Engelse chauffeur, heeft vanaf vannacht tot aan de middag stilgestaan. Hij is nu bij de klant aan de overkant, maar heeft natuurlijk wel een enorme vertraging opgelopen in het afleveren van de goederen”, bevestigt Penninkhof.

Omdat de chauffeur zeven tot acht uren in de file heeft gestaan bij Calais, moet P & P morgen extra auto’s inzetten. “Iedereen heeft het recht om te staken, maar als de politie weinig actie onderneemt en de overheid niets doet, daalt je vertrouwen in de overheid natuurlijk wel”, vindt Penninkhof.

De vervoerder draait nu op voor de extra kosten van de vertraging, terwijl die er niets aan kan doen. “Maar ach, dat is met zoveel zaken in de transportwereld zo”, aldus een berustende Penninkhof.

Over migranten in de vrachtwagen maakt hij zich niet zo druk. “Onze Engelse chauffeur is heel zelfstandig en regelt het allemaal zelf met de autoriteiten. Het is wel eens gebeurd dat hij achteraf meldde: ik had vier of vijf mensen in de trailer zitten. Hij handelt dat zelf al, het is al bijna gewoon geworden.”

©Foto's: Privéfoto's chauffeur