Clicky


Extra afvaarten via Duinkerken in verband met staking bij Calais

Extra afvaarten via Duinkerken in verband met staking bij Calais [+foto's]
23-06-2015 15:03 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

CALAIS/DUINKERKEN - Vanwege de 24-uursstaking van ferrypersoneel bij de haven van Calais zijn er vanavond om 19.00 uur en om 01.00 uur extra afvaarten via Duinkerken. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN), die haar leden adviseert Calais op dit moment te vermijden en overtochten te boeken via andere havens, zoals Duinkerken.

"Het wachttijd voor de trein vanuit Frankrijk naar Groot-Brittannië is nu ongeveer vijf uren", bevestigt woordvoerder Renée Reijers van TLN. "Het is echt een ramp vandaag, met de lange files, de brandjes aangestoken door ferrypersoneel en andere opstootjes."



De Eurotunnel meldt dat de blokkades op de toegangswegen naar de treinterminal inmiddels verwijderd zijn, maar dat de weg nog hersteld moet worden naar aanleiding van enkele brandjes.

"Vanochtend heb ik een aantal vervoerders aan de telefoon gehad om hen te vragen naar de situatie, aangezien het gevaarlijk zou kunnen zijn voor hun chauffeurs. Wat mij opviel aan de mensen die ik sprak, was dat die al vroeg in de ochtend op weg waren gegaan naar Groot-Brittannië. 'Wij zijn al om zeven uur op de trein gestapt', hoorde ik bijvoorbeeld. Dus die hebben van de chaos niet veel meegekregen", vertelt Reijers.



Reijers benadrukt echter: "Wij raden vervoerders die de oversteek nog moeten maken, aan dat vandaag niet meer via Calais te doen." De TLN-woordvoerder hoorde namelijk wel van een getuige dat de migranten gewoon op een parkeerplaats stonden te wachten op de vrachtwagens die daar onvermijdelijk voorbij zouden komen.

"De Franse en Britse overheid waarschuwen vervoerders die al in de lange files bij Calais staan om extra alert te zijn op mogelijke verstekelingen die de vertraging door de staking benutten om aan boord van een vrachtauto te komen." 

TLN adviseert haar leden om chauffeurs op het hart te drukken waakzaam te zijn voor verstekelingen en de 'code of practice' nauwkeurig te volgen om boetes in Groot-Brittannië te voorkomen.



"We kunnen vervoerders niet zeggen helemaal niet meer naar Calais te gaan, die afweging maakt elk bedrijf voor zichzelf", weet ook Reijers. "Vandaag is een ander verhaal, maar via Calais is toch de kortste route en de meest frequente verbinding. Ik denk dat het voor transportbedrijven toch vooral een kostenkwestie is om -op 'gewone' dagen- wel voor Calais te kiezen."


©Foto's: Pirmasen