Clicky


CBRB: Verhoging BTW-tarief voor passagiersvaart en veerdiensten onacceptabel

CBRB: Verhoging BTW-tarief voor passagiersvaart en veerdiensten onacceptabel
22-06-2015 14:52 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

ROTTERDAM - Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) maakt zich ernstig zorgen over de kabinetsplannen om het lage BTW-tarief af te schaffen. Dit zal voor de passagiersrederijen in zowel de dagvaart als de riviercruisevaart, en voor de veerdiensten, resulteren in een prijsverhoging van vijftien procent.
 
"Wij pleiten daarom nadrukkelijk voor het behoud van het lage BTW-tarief voor het personenvervoer over water, zoals nu ook het geval is", aldus het CBRB.
 
De marges in de passagiersvaart zijn door overheidsoptreden (eerdere BTW- en accijnsverhoging, assurantiebelasting, lozingsverbod, walstroom, haven- en kadegelden, sociale wetgeving), in combinatie met de gevolgen van de crisis, reeds zo krap dat aan een volledige doorberekenen van een BTW-verhoging in de consumentenprijzen niet valt te ontkomen, meldt het Bureau.

Omzetdaling van twintig procent
 
De economische betekenis van de dagpassagiers- en riviercruisevaart (chartervaart uitgezonderd) bedraagt zo’n € 245 miljoen. Uitgaande van een prijselasticiteit in de passagiersvaart van -1,2 procent verwacht het CBRB een omzetdaling van vijftien tot twintig procent; een afname van de economische betekenis (omzet en voorwaartse effecten) van € 36 tot € 50 miljoen. "Hierdoor zal zeker tien procent van de werkgelegenheid verloren gaan." 

Ministerie beloofde: BTW-vrijstelling blijft
 
Voor de veerdiensten geldt, dat nog maar een half jaar geleden, na een lang lobbytraject, door het ministerie van Financiën is bevestigd dat de BTW-vrijstelling voor veerdiensten gehandhaafd blijft, en dat voor veerdiensten die wél BTW over de vervoersbewijzen rekenen het lage BTW-tarief van zes procent op het vervoer van fietsen en auto’s in stand zal blijven.

Veerdiensten spelen een belangrijke rol in de mobiliteit memoreert het CBRB: zij besparen op jaarbasis 333 miljoen omrijkilometers.

"Het is evident dat een verhoging van vijftien procent op de kaartjes van zowel reizigers als hun fietsen/auto’s zeer contraproductief zal uitwerken en meer reizigers zal doen besluiten om tóch om te rijden, met alle kosten en milieugevolgen van dien."