Clicky


Bestelbusondernemers woedend over milieuzones in Utrecht en Rotterdam

Bestelbusondernemers woedend over milieuzones in Utrecht en Rotterdam
17-06-2015 17:04 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

UTRECHT - Utrecht had al een milieuzone voor bestelauto’s, Rotterdam krijgt er een. En zo dreigt er (weer) een wildgroei aan lokale plannen. Vele duizenden mkb-ondernemers zijn daarvan de dupe. "Ze dwingen me om dik 200.000 euro te investeren. En dat in deze tijd."

Utrecht had in januari de primeur van een milieuzone voor bestelauto’s. Maar wat in de Domstad is bedacht, verbleekt bij wat Rotterdam heeft uitgedokterd. Zo’n beetje heel Rotterdam-Noord gaat in 2016 op slot voor onder meer oudere bestelauto’s met dieselmotor.

Gedwongen investeren

De bestelbusondernemer die na 1 januari de Maasstad in wil, zal nieuwer materieel moeten inzetten. Zo ook Piet Haitsma, eigenaar van installatiebedrijf Haitsma in Bleiswijk. Hij spreekt er in VNO-NCW-opinieblad Forum schande van dat hij gedwongen moet investeren in zeven nieuwe bestelauto’s, terwijl er niks mis is met de oude.

"Die auto’s hebben nauwelijks kilometers op de teller, krijgen regelmatig onderhoud en voldoen keurig aan de APK-eisen. De overheid kan toch niet voorbij gaan aan zelf opgestelde regels?"

Compensatie stelt weinig voor

De milieuzone jaagt de bestelbusondernemer zwaar op kosten. Haitsma rekent voor dat één nieuwe bestelauto inclusief belettering, inrichting en een imperiaal op het dak hem al gauw 35.000 euro kost. In totaal is hij dus 200.000 euro kwijt.

De compensatie die de Rotterdam in het vooruitzicht stelt via de gemeentelijke sloopregeling, stelt weinig voor. Hij vindt dat er serieuze compensatie moet komen: een subsidieregeling of ruimte voor renteloze leningen. En als dat niet kan, dan maar een ontheffing voor gebruikers van APK-goedgekeurde bestelauto’s.

BOVAG: Het wordt een ratjetoe

Utrecht heeft z’n milieuzone voor bestel- en personenauto’s al, Rotterdam krijgt er dus één. Het wachten is op de plannen van een volgende gemeente. En hoe de milieuzone er dáár dan uit gaat zien?

Bertho Eckhardt, voorzitter van brancheorganisatie BOVAG, vreest het ergste. "Het wordt een ratjetoe aan maatregelen, verboden en overgangsregelingen. Je weet straks niet meer met welke auto je waar wel en niet mag rijden. Hoog tijd dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu de regie in handen neemt."

Met dank aan: VNO-NCW-opinieblad Forum