Clicky


Lezers Transport Online: Europese grenzen moeten weer dicht

Lezers Transport Online: Europese grenzen moeten weer dicht
17-06-2015 11:05 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DE WESTEREEN – Niet alleen een Duitse minister en de Nederlandse PVV vinden dat de Europese grenzen weer dicht moeten zodat vluchtelingen niet verder Europa in kunnen komen, ook de lezers van Transport Online willen massaal de grenzen weer sluiten. Dat – bijvoorbeeld – vrachtwagenchauffeurs dan weer bij de grenzen moeten staan te wachten vanwege controles, nemen ze op de koop toe.

Als Europa geen oplossing vindt voor de vluchtelingencrisis, kan dat het einde betekenen van het vrije verkeer in Europa. Deze waarschuwing uitte de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Thomas de Maizière, dinsdag in Luxemburg. Een groeiend aantal illegalen reist via Nederlandse havens. Sietse Fritsma (PVV) vindt daarom dat Nederland zijn grenzen moet sluiten.

Zij reageren daarmee op de crisis bij onder andere Calais, waar vluchtelingen massaal proberen vrachtwagens in te kruipen om zo illegaal mee te reizen naar Groot-Brittannië. Inmiddels wachten duizenden migranten bij Calais zo op een kans. Maar ook andere Europese havens hebben steeds meer last van illegalen die stiekem meereizen. Zo reisden vanuit Hoek van Holland al tweemaal tientallen vluchtelingen mee met een vrachtwagen die via de veerboot naar Groot-Brittannië reisde. De migranten zitten in een hopeloze situatie: ze hebben niets meer te verliezen en deinzen niet terug voor agressiviteit. “In Calais lijkt het wel oorlog”, hoorde de redactie al meerdere malen van lezers.

Naar aanleiding van de actualiteit, en de nieuwsberichten vanuit Duitsland en de PVV, plaatste Transport Online gisteren een stelling op Facebook. Hierop werd massaal gereageerd.

Wachten bij de grens geen probleem

“Sinds de grenzen open zijn is de criminaliteit flink gegroeid”, aldus een lezer. “Van mij mogen ze dicht. Dan maar iets langer wachten aan de grens.” Een ander: “Dan heb je ook weer fatsoenlijk tijd voor een bakje koffie.” En een derde: “Ik heb er geen moeite mee om me te legitimeren aan een grens. Goed voor de werkgelegenheid en je weet wie je binnenhaalt.”

Volgens anderen viel het wachten bij de grens altijd wel mee: “Het is maar wat je gewend bent.” Een vrachtwagenchauffeur die in Scandinavië rijdt voegt daaraan toe: “In Noorwegen werkt het ook gewoon goed, hooguit dertig minuten aan de grens.”

Scancontrole bij de grens

Een aantal reageerders opteerde wel voor een tweedeling: “Grenzen weer dicht en weer paspoortcontrole. Maar geen douanedocumenten en handel vrij van doorgang.” Of de optie: “Dicht tot de problemen zijn opgelost (en misschien wel voorgoed).” Een ander haakt daarop in: “Dicht tot het probleem grotendeels verholpen is, maar wel als één Europa de vluchtelingenproblematiek aanpakken. En zodra dat gebeurt is vrije goederen wel toestaan maar eventueel een scancontrole bij de grens. Gewoon grote portalen maken die de hele auto controleren en bij verdachte omstandigheden die voertuigen eruit halen voor verdere controle.”

Meer controle aan de grens werd door meerdere lezers genoemd: “Door douane, FIOD en politie. En zo de pakkans vergroten.”

Meer nodig dan grenzen dichtgooien

Andere lezers vonden dat alléén grenzen dichtgooien het probleem niet meer oplost. “Dichtgooien is de meest logische reactie omdat we allemaal willen beschermen waar we zuinig op zijn en hard voor gewerkt hebben. Maar ik denk niet dat de grenzen dichtgooien alleen het probleem oplost. Onze regering moet eens meer ruggengraat tonen en doen waarvoor ze gekozen zijn, opkomen voor het recht van de burgers en stoppen om in Brussel het beste kindje van de klas te willen zijn.”

Grenzen dichtgooien is volgens een andere lezer niet meer te realiseren. “Het vluchtelingenprobleem moet je aanpakken bij de wortel. Dus in de landen van herkomst. Je moet de redenen om te vluchten wegnemen, oplossen. En als betreffende landen niet willen meewerken, dan keihard boycotten.”

Een derde lezer wil dat Europa als één groep optreedt bij bewaking van de buitengrenzen. “Europa, stop daar het geld in en ontmoedig de vluchtelingen om hier naartoe te komen.” Diezelfde reageerder wil dat de vluchtelingen die hier toch komen rechtsomkeert gestuurd worden. “Zoals Australië doet. Zorg ervoor dat ze geen zin meer hebben om te komen.”

“Alsof die vluchtelingen zich tegen laten houden door dichte grenzen”, werd ook gezegd. “Dat zou alleen kunnen met een groot hek om het land langs de hele grens. Maar dan wonen we met zijn allen in een kooi. Plus: iedereen die roept de grenzen weer dicht heeft waarschijnlijk vroeger nooit bij de Poolse of Tsjechische grens gestaan, waar acht uur wachten normaal was.”

Alle neuzen hun eigen kant op

De grenzen dicht en wachttijden zoals vroeger op de koop toe nemen, de lezers van Transport Online zien het wel zitten. De eindconclusie, van één van de lezers: “We hebben het geprobeerd, maar dit werkt overduidelijk ook niet. De grens moet weer dicht. Er zal nooit een overeenkomst komen tussen de Europese landen. Om te beginnen: kijk maar naar de tol op de wegen. Dus zullen altijd alle neuzen hun eigen kant op staan en zal er nooit een oplossing komen.”

Rutte in 2012: herinvoeren grenscontroles interessant

In april 2012 vond premier Mark Rutte het toenmalige idee van
Duitsland en Frankrijk om de grenzen weer te sluiten 'op zichzelf interessant'.

De Duitse en Franse ministers van binnenlandse zaken riepen toen op om de grenscontroles tijdelijk weer in te voeren als landen aan de buitengrens van Europa hun grenzen niet strenger zouden bewaken.

Spanje besloot die maand het Schengen-verdrag, dat vrij verkeer van personen binnen de lidstaten regelt, tijdelijk op te schorten omdat het vreesde dat er grote aantallen betogers naar Spanje zouden komen, in het bijzonder uit Griekenland en Italië die destijds al zwaar getroffen werden door bezuinigingen.

Lees ook:

Rutte vindt herinvoeren grenscontroles interessant

Duitsland waarschuwt voor sluiting grenzen

PVV dringt aan op sluiting Nederlandse grenzen