Clicky


Nederlandse chauffeur in Letse lesbanken voor cursus code 95

Nederlandse chauffeur in Letse lesbanken voor cursus code 95
15-06-2015 10:26 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

ALUKSNES (LETLAND) – Jaap Raaphorst, een gepensioneerde vrachtwagenchauffeur uit Nederland, volgt op dit moment een cursus code 95 in Letland. Hij emigreerde zes jaar geleden naar Letland, na zijn pensionering. “Ik kan niet niks doen. Ik heb te veel collega’s na twee jaar pensioen zien doodgaan omdat ze niks meer deden. Dat wilde ik niet”, vertelt Jaap Raaphorst. “Zomers run ik hier in Letland een tuinderij, winters rijd ik nog op de wagen voor een firma in Nederland.”

Raaphorst vindt het eigenlijk “grote idioterie” dat hij de cursus voor code 95 moet doen, maar eenmaal in de les kreeg hij er toch wel schik in: hij kon zijn Letse medecursisten nog heel wat leren. “We zijn met z’n drieën, twee Letten en ik. En de instructeur.”

Filmpjes Transport Online in Lets lesprogramma

De instructeur vertelde op een gegeven moment iets over de problemen met migranten in Calais die in vrachtwagens proberen te klimmen om naar Groot-Brittannië te komen. Daarop liet Raaphorst ze de filmpjes zien die Transport Online over dit onderwerp op de website heeft geplaatst. “Ze wisten niet wat ze zagen, ze hadden geen idee dat het zo’n probleem was”, aldus Raaphorst.

Op dat moment was er ook een inspecteur van het Letse CBR aanwezig, “CSDD heet dat hier”. Hij gaat ervoor zorgen dat de filmpjes in het code 95 lesprogramma door heel Letland gebruikt gaan worden. Maar dat is niet het enige. De Letten, inclusief de instructeur, bleken geen idee te hebben van het bestaan van cabotage.



'Cabotage, wat bedoel je?'

“De instructeur liet een filmpje zien over een chauffeur die zeven weken onderweg was en door heel Europa aan het laden en lossen was”, vertelt Raaphorst. “Ik zei: dat is cabotage, dat mag helemaal niet. Ze keken me vreemd aan: wat bedoel je? Ik heb het ze proberen uit te leggen.”

De gepensioneerde Nederlander vertelt dat deze informatie, en nog veel meer Europese regels, door de instructeur op kopietjes werden overgenomen. Ook weer ter verspreiding door heel Letland.

“Ze zitten zo nu en dan bijna letterlijk met hun oren te klapperen. Er zou veel meer aandacht moeten zijn voor deze problematiek: dat lang niet in heel Europa de regels die gelden voor heel Europa bekend zijn”, vindt Raaphorst. De curusus code 95 is er zo wel een stuk interessanter op geworden voor de Nederlandse chauffeur: “Het is nu eigenlijk geen cursus meer voor mij, maar discussie. Wel hebben het overal over. Dat is ook veel interessanter.”

'Ga eens naar een wegrestaurant'

Hij heeft zijn Letse medecursisten ook aangeraden niet altijd in hun vrachtwagen te blijven hangen tijdens hun rust. “Ik heb tegen ze gezegd: ga ook eens naar een wegrestaurant. Conversatie is concentratie. Weken achtereen in je auto zitten is helemaal niet goed voor je. Contact met je collega’s houdt je scherp en zo kun je ook tips uitwisselen en misschien krijg je nog wel wat te horen over wat wel en niet mag!”