Clicky


Erik Hengstman geniet van logistiek maar blijft gek op de snelweg

Erik Hengstman geniet van logistiek maar blijft gek op de snelweg
11-06-2015 09:46 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

NIJVERDAL – Directeur Erik Hengstman (53) van DTm Services in Nijverdal regelt voor het bedrijfsonderdeel De Transportmakelaar transporten, maar is daarnaast ook regelmatig zelf op pad. Een uit nood geboren oplossing, waar hij stiekem heel erg van geniet. “Dat ik zo nu en dan de koeriersdienst voor mijn rekening neem, is door de praktijk ontstaan”, bevestigt Erik Hengstman.

“Wij zijn een logistiek dienstverlenend bedrijf en we organiseren transporten voor bedrijven. We hebben veel vaste klanten, die soms veel haast hebben. Dan valt er niks meer in te plannen, dan moet er gewoon met spoed een transport op pad.”

Hengstman vertelt dat er een poule van oud-chauffeurs is, gepensioneerden en vutters, die gebeld kunnen worden als er een spoedtransport gereden moet worden. “Maar die poule wordt dunner en nu met het mooie weer is er nogal eens één op de fiets weg of net in de tuin bezig…”



De directeur meldt dat het bedrijf wel op zoek is naar ‘nieuw bloed’, chauffeurs die op afroep beschikbaar zijn voor deze spoedklussen, maar dat dat nog niet zo wil lukken. “Dus is het noodzaak dat ik af en toe even bijspring, gemiddeld ongeveer twee keer per week. Ik kom zelf uit het chauffeursvak, ik ben vijftien vrachtwagenchauffeur geweest, dus ik vind het eigenlijk ook wel heel leuk. Het laden en lossen, maar ook het rijden zelf. Ik vind het ook belangrijk voeling te houden met de transportsector.”

Heerlijk gevoel

Hengstman stapt met veel plezier op de wagen. “Ik heb een groot deel van Europa doorkruist toen ik vrachtwagenchauffeur was, op deze manier ben ik die wereld nog niet uit. Ik vind het een heerlijk gevoel de snelweg weer op te draaien, het geeft mij echt het gevoel: ik ben er weer!”

De spoedtransporten vinden over het algemeen plaats binnen Nederland, maar ook ritjes naar Duitsland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië komen voor. “Het nadeel daarvan is dat ik dan lang van huis ben. Hoe mooi het op de weg ook is, op kantoor blijven dan zaken liggen. Gelukkig kan ik onderweg ook veel doen; de techniek vandaag de dag helpt daar een handje bij.”



Toch is dit niet een situatie die kan blijven voortduren, vindt Hengstman. “Het zou toch mooi zijn als we mensen vinden voor de koeriersdienst. Mijn aanwezigheid op kantoor is gewenst, voor het onderhouden van klantcontacten, het bezoeken van klanten en ook het op zoek gaan naar nieuwe klanten.”

Liefde voor het logistieke proces

Bovendien moet de liefde voor de weg gedeeld worden met nog een zakelijke liefde: de logistiek. DTm Services bestaat uit drie onderdelen: de Transportmakelaar, de Nijverhal voor de opslag van goederen en DTm PreLogistics. Die laatste, voor logistiek advies, is Hengstman’s stokpaardje. “Daar wil ik eigenlijk veel meer mee doen. Wat mij betreft staat dat nu op een te laag pitje. PreLogistics gaat, zoals de naam al zegt, over wat er vooraf gaat aan logistiek: het op elkaar afstemmen van bedrijfsprocessen, waardoor uiteindelijk de logistiek profiteert.”

Volgens de directeur komt logistiek vaak aan het einde van de rit. “Dan heeft een order alle afdelingen al doorlopen en wordt er gedacht: o ja, er moet ook nog transport bij. Dan moeten er vaak extra kosten gemaakt worden die eigenlijk niet nodig zijn. Als je logistiek eerder in het proces inzet, scheelt dat geld.”

Terwijl hij spoedtransporten rijdt, denkt Hengstman na over deze zaken. “Door de jaren heen heb ik veel zaken in het logistieke proces gezien die voor verbetering vatbaar zijn, ook door contacten met onder andere klanten en leveranciers.”



Enorm lange lint van asfalt

Maar voorlopig blijft Hengstman multi-inzetbaar. “We willen onze klanten zoveel mogelijk ontzorgen en van veel markten thuis zijn. Planning, organisatie en aansturing is daarin ook echt mijn taak. Ik vind het rijden leuk, maar logistiek ook enorm interessant. Ik zou geen van beide willen missen.”

Hengstman realiseert zich dat hij op een gegeven moment toch zal moeten kiezen. “Maar dan zou ik de snelweg zeker missen. Het geeft mij precies het gevoel dat je hebt als je na vakantie weer thuiskomt en het bordje Nijverdal ziet: ik ben weer thuis. Dat heb ik als ik de snelweg oprijd: wat een fantastische wereld. Dat enorme lange lint van asfalt voor je, ik kijk daarop nog steeds mijn ogen uit. Het is een wereld op zich, die mij blijft boeien.”