Clicky


Vluchtelingenwerk: Migranten Calais kiezen straks andere routes

Vluchtelingenwerk: Migranten Calais kiezen straks andere routes
09-06-2015 16:17 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DEN HAAG - Dennis de Jong en andere Europarlementariërs presenteren vandaag een tienpuntenplan om de problemen met migranten bij Calais op te lossen, ook TLN kwam vandaag met een tienpuntenplan voor hetzelfde probleem. Beiden richten ze zich op de veiligheid van vrachtwagenchauffeurs. Dennis de Jong ziet op korte termijn een 'Fort Calais' voor zich, maar erkent dat het probleem dan wordt verplaatst naar andere locaties.

Persvoorlichter Annemieke Bots van Vluchtelingenwerk Nederland beaamt dat. "Vluchtelingen kiezen andere routes, als het ze moeilijk wordt gemaakt via een bepaalde route door te reizen."

Volgens Bots is het achterliggende probleem dat er geen eenduidig Europees asielbeleid is.

"De verschillen tussen landen onderling zijn best fors. Griekenland en Italië kunnen de grote aantallen vluchtelingen die via hun land binnenkomen niet meer aan. Asiel aanvragen in Griekenland is bijna niet te doen, dus reizen de vluchtelingen verder."

Volgens Bots is de Europese Commissie druk met het voorbereiden van allerlei voorstellen en plannen. "Dit is echt een Europees issue en niet iets dat landen voor zichzelf kunnen oplossen." Ook Dennis de Jong geeft dat aan, hij hoopt dat ‘zijn’ plan door de Commissie wordt overgenomen.



Migrantenroutes fluctueren

Annemieke Bots vertelt dat de migranten niet alleen een keuze voor een land maken op basis van wel of niet een makkelijke asielaanvraag, ze maken de keuze ook op basis van het feit of er al familie in dat land aanwezig is, of een gemeenschap van mensen uit hun land van herkomst.

"Ook de kansen op bescherming en integratie spelen een rol. Het hoeft niet per se zo te zijn dat het in Groot-Brittannië makkelijker is om asiel aan te vragen. Vluchtelingen die in Nederland een verblijfsvergunning hebben gekregen, reizen soms ook daar naar Groot-Brittannië omdat het makkelijker is om daar als zelfstandig ondernemer een bedrijf te starten. Kans op werk kan ook een reden zijn."

Vluchtelingenwerk ziet dat de routes die vluchtelingen gebruiken om naar bepaalde landen te reizen, steeds fluctueren. "Als het mensen steeds moeilijker wordt gemaakt verleggen ze hun routes. Mensen blijven het toch proberen. Daarom moet de oorzaak van dit probleem ook in het land van herkomst worden aangepakt."

Overtocht Hoek van Holland stuk voller

Planner Marcel van der Klein van Van Heugten Transport in Scherpenzeel denkt dat het nog jaren kan duren voordat het tienpuntenplan van TLN uitgevoerd is. "Hoe hoog willen ze die hekken waar ze het over hebben dan maken? En op hoeveel plekken willen ze uitbreiden? Het zou natuurlijk wel super zijn, als het allemaal zou gaan werken."

Ook chauffeurs van Van Heugten maken de problematiek met migranten ‘live’ mee bij Calais. "Het is inmiddels een gigantisch probleem geworden", erkent Van der Klein. "De lading wordt er ook niet beter van hè, als er mensen op gezeten hebben. En ook de wachttijden bij Calais zijn enorm langer geworden."

De planner ziet dat daardoor ook de overtocht bij Hoek van Holland een stuk voller is geworden. “Ja, als je bij Calais drie tot vier uren stilstaat, wil je wel uitwijken. Maar daardoor wordt de wachtrij bij andere rederijen ook veel langer, dat gebeurt nu al.”

Vertrouwen in maatregelen Eurotunnel

Peter Vis van Peter Vis Transport sprak afgelopen vrijdag met mensen van de Eurotunnel. “De Eurotunnel neemt zelf al maatregelen”, weet Vis. “De ramp is niet te overzien, dat weet de Eurotunnel zelf ook. Daarom komen ze nu met een grote buffer, waardoor ze veel meer vrachtwagens op hun eigen terrein kwijt kunnen. En er worden grote hekken geplaatst, dezelfde als in de haven van Calais.”

Vis vertelt dat de haven van Calais een groot budget kreeg om hekken te kunnen plaatsen. “Lekker is dat, help ons daar ook mee, heeft de Eurotunnel toen tegen de Franse autoriteiten gezegd.” Volgens Vis is er inderdaad geld voor uitgetrokken en legt de Eurotunnel zelf ook geld bij. “Ze willen dit met spoed oplossen. De laatste tijd is de stagnatie buiten de poort niet meer te doen. Daarom nemen ze deze maatregelen.”

Vis heeft zelf ook weleens vluchtelingen in zijn vrachtwagen gehad. “Ik heb ze er zelf uitgehaald. Ik ga niet wachten tot de autoriteiten dat doen, daar heb ik geen tijd voor.” Peter Vis heeft wel vertrouwen in de verbouwing van de terminal door Eurotunnel. “Ze doen er alles aan, de tijd zal uitwijzen of dit werkt.”

Tienpuntenplan voor Hoek van Holland en IJmuiden

Dennis de Jong en andere Europarlementariërs hebben iets minder vertrouwen in de Fransen en houden de druk voorlopig op de ketel met hun tienpuntenplan. Ook TLN hoopt via minister Schultz maatregelen af te dwingen. Mocht dit echter gaan werken en Calais strenger beveiligd worden, dan zullen migranten andere routes uitzoeken, zoals Vluchtelingenwerk aangeeft. Wellicht kan de benaming ‘Calais’ boven beide tienpuntenplannen tegen die tijd veranderd worden in Hoek van Holland of IJmuiden.

©Foto: Bundespolizeiinspektion Freyung