Ondanks sterke groei pakketbezorging geen arbeidscontract voor bezorgers

Ondanks sterke groei pakketbezorging geen arbeidscontract voor bezorgers
09-06-2015 09:24 | Overig | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DEN HAAG - Een zelfstandige pakketbezorger bij PostNL verdient minder dan het minimumloon als hij zich zou willen verzekeren tegen ziekte en een zelfde pensioen zou opbouwen als een pakketbezorger in loondienst. Dit ondanks het recht op zelfstandigenaftrek en mkb-vrijstelling. Aftrekposten, die niet ten goede komen van de zzp'er, maar verdwijnen in de zak van hun opdrachtgevers.

In opdracht van FNV Transport en Logistiek deed het onafhankelijke bureau Basis en Beleid onderzoek naar verdringing op de pakkettenmarkt. Hieruit blijkt dat ondanks dat de markt voor pakketbezorging sterk groeit, dit niet leidt tot meer werknemers in loondienst.

Zelfstandig werkende pakketbezorgers zijn namelijk veel goedkoper, doordat bedrijven als PostNL hun tarieven baseren op het feit dat zzp’ers geen sociale premies afdragen en profiteren van de zelfstandigenaftrek. Intussen worden bezorgers in loondienst verdrongen.  

Minder dan minimumloon

Terwijl grote opdrachtgevers als Bol.com, Zalando en Wehkamp adverteren met ‘gratis bezorging’ en ‘gratis retour’, betalen zelfstandige pakketbezorgers de prijs door een eigen risicoperiode en onvolledige tegemoetkoming bij ziekte, geen recht op ww, geen ontslagbescherming en geen pensioen.

Omdat ze weinig of geen belasting betalen, kunnen ze ook geen gebruik maken van hypotheekrenteaftrek. Een zelfstandige pakketbezorger bij PostNL houdt per maand 1790 euro netto over, iets meer dan de 1690 euro netto die zijn collega in loondienst verdient.  

Maar als deze zijn zelfstandigenaftrek gebruikt waar die voor bedoeld is, voor verzekering en oudedagsvoorziening, dan resteert nog slechts 1240 euro netto per maand, minder dan het minimumloon.

Staat loopt veertig miljoen euro mis

PostNL is met een marktaandeel van ruim 75 procent de grootste speler op de pakkettenmarkt en boekte in 2014 een nettowinst van 226 miljoen euro tegenover 170 miljoen een jaar eerder.

Het bedrijf bespaart jaarlijks zo'n veertig miljoen euro door te werken met schijnzelfstandigen en andere onderaanneem-constructies. De schatkist loopt op de totale markt voor pakketdiensten op jaarbasis zo'n veertig miljoen euro aan belasting- en premieinkomsten mis. Bij PostNL alleen al is de derving aan inkomsten voor de staat zo'n 25 miljoen euro.

FNV: neem pakketzorgers in dienst

De FNV eist namens de zelfstandige pakketbezorgers dat PostNL hen óf in loondienst neemt óf als echte zelfstandigen behandelt met het recht voor meerdere opdrachtgevers te werken en vrij te onderhandelen over tarieven.

Reinier Stroo, bestuurder FNV Transport en Logistiek: “Als een pakketje vijftig cent duurder wordt, houdt een zzp-er evenveel over als zijn collega in loondienst, komt er een einde aan de concurrentie op arbeidskosten en loopt iedereen gewoon verzekerd rond.”

Groeiende markt

De pakkettenmarkt werd in 2013 geschat op minimaal tweehonderd miljoen pakketten, waarvan PostNL er 130 miljoen bezorgde. In 2010 was de totale markt nog 160 miljoen pakketten.

PostNL groeide in 2014 ieder kwartaal met zes tot acht procent. Met name in de markt ‘business to consumer’ heeft het bedrijf een sterke positie. Doordat mensen steeds vaker online aankopen doen, groeit deze markt veel sterker dan die van ‘business to business’.

Winsten stijgen, aantal echte banen niet

Ondanks de sterke groei, worden door PostNL, DPD en GLS  geen nieuwe mensen aangenomen en bij DHL Selektvracht alleen bestellers op afroepcontracten.

Van de ruim 6500 fte in de pakkettenmarkt wordt naar schatting 5000 fte ingevuld door zelfstandigen zonder personeel (zzp) of zelfstandigen met zelfstandigen (zmz) of oproepkrachten.

Stroo: “Zij overleven aan de onderkant, maar zien geen groei. Eruit stappen kan niet, want ze hebben tussen de 20.000 en 40.000 euro geïnvesteerd in hun bestelbusje en zijn vaak tot aan hun pensioen bezig dit af te betalen.”



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden