Clicky


Zorgen KVNR om uitstel invoering Maritime Single Window

Zorgen KVNR om uitstel invoering Maritime Single Window
08-06-2015 13:54 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

ROTTERDAM - Het van start gaan van Maritime Single Window (MSW) wordt in Nederland uitgesteld naar 1 december 2015. Andere landen zouden een grotere vertraging kennen. De KVNR maakt kenbaar zich hier grote zorgen over te maken.

De redersvereniging is voorstander van een zo spoedig mogelijke invoering om de administratieve lasten te verlagen. De redersvereniging betreurt de vertraging die in veel landen zal gaan optreden. Ook de geluiden dat er tussen havens in een lidstaat verschillen gaan ontstaan voor de aan te leveren informatie worden met grote zorg ontvangen door de KVNR.

Minder administratie voor zeevaart

MSW beoogt door vereenvoudiging en digitalisering van meldingsformaliteiten via één platform de administratieve lasten voor de zeevaart te verminderen en daarbij een level playing field te behouden.

De meldingen die nu via de verschillende uitvoeringen van de FAL-formulieren in elke haven weer aan een veelvoud van (controlerende) instanties moeten worden aangeleverd, worden dan gedigitaliseerd en via één platform aangeleverd.

Vanaf dit platform kunnen dan de diverse instanties hun informatie en data betrekken die men nodig heeft. Ook andere landen kunnen deze informatie betrekken, zodat binnen de EU alleen de veranderingen doorgegeven dienen te worden.

Eén MSW voor EU nog ver weg

Idealiter zou er sprak zijn van één uniforme MSW voor alle EU-lidstaten. Er zal echter pas op (zeer) lange termijn sprake zijn van dit perspectief. Verschillen tussen de nationale wetgevingen verhinderen dat er een EU Single Window ontstaat, waardoor schepen toch weer verschillende informatie zal moeten gaan aanleveren in de verschillende EU-havens.

De KVNR begrijpt zelfs dat er verschillen zullen gaan ontstaan tussen de formulieren van havens in één EU-Lidstaat, waardoor het beoogde doel van MSW nog verder weg komt te liggen.

De oorspronkelijk beoogde administratieve lastenverlichting voor rederijen en kapiteins valt dan voor een deel weg en alleen het enkelvoudig aanleveren per haven is dan de enige winst.