Clicky


HHLA maakt terminal geschikt voor nieuwste generatie schepen

HHLA maakt terminal geschikt voor nieuwste generatie schepen
08-06-2015 13:45 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

HAMBURG - De Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) bereidt zich voor op de nieuwste generatie grote schepen. Voor zijn Container Terminal Tollerort (CTT) heeft HHLA twee nieuwe containerkranen besteld die schepen kunnen verwerken met een capaciteit van 20.000 standaardcontainers (TEU).

Onlangs heeft HHLA al drie nieuwe bruggen besteld voor de Container Terminal Burchardkai. De ultra-moderne containerkranen voor de CTT worden geleverd door Liebherr en geproduceerd in Duitsland en Ierland.

Dr. Stefan Behn, bestuurslid van de Hamburger Hafen und Logistik AG, benadrukt het strategisch belang van het besluit: "We bereiden ons voor op het alsmaar groeiende aantal zeer grote schepen. In de toekomst zullen we ook deze op onze Container Terminal Tollerort met de gebruikelijke ​​hoge productiviteit kunnen verwerken."



De nieuw bestelde portaalkranen van Liebherr hebben een gieklengte van 74 meter en een hefhoogte van 51,5 meter boven de kademuur. Ze zijn ontworpen voor cross-containerschepen met 24 rijen containers en kunnen twee kleine containers tegelijk lossen of laden. Dit maakt ze uitermate geschikt voor grote containerschepen met een omvang van 20.000 TEU.

Elke brug weegt 1.500 ton en heeft een maximaal laadvermogen van 63 ton. In tegenstelling tot andere containerkranen zijn de nieuwe CTT-bruggen voorzien van een vakwerkgiek. Dit geeft hen een relatief laag totaalgewicht. Ze zijn optimaal aangepast aan de eisen van ligplaats 5 bij CTT. Liebherr produceert de onderdelen in het Ierse Killarney en in Rostock en bouwt de kranen dan verder op in de haven van Hamburg.

Het contract bevat een optie voor nog drie identieke containerkranen.

Dr. Thomas Koch, Managing Director van Container Terminal Tollerort legt uit: "Met de bestelling van de twee containerbruggen maken we de terminal klaar voor schepen van de nieuwste generatie, zodat we de concurrentiepositie van de CTT verzekeren."

©Foto: HHLA