Clicky


Paaltjes tegen 'wildparkerende' vrachtwagens in België niet afdoende

Paaltjes tegen 'wildparkerende' vrachtwagens in België niet afdoende
04-06-2015 16:52 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

BRUSSEL - 'Wildparkerende' vrachtwagens langs de autosnelwegen zijn ook in België een groot probleem, vooral in de omgeving van de grensovergang met Frankrijk. Paaltjes plaatsen ter hoogte van de op- en afritten van snelwegen bleek niet helemaal afdoende, blijkt uit de antwoorden van minister Ben Weyts op vragen van parlementariër Christian van Eyken. Die wilde weten welke initiatieven de minister heeft genomen of zal nemen om het wildparkeren van vrachtwagens langs de autowegen tegen te gaan.

Minister Weyts erkende dat de parkeerproblematiek ter hoogte van de grens met Frankrijk te wijten is aan de Franse beslissing om op zondag een rijverbod in te voeren. "Wanneer een land of een gewest bepaalde beslissingen doorvoert, kan dit de problematiek naar een ander land of gewest verschuiven. De problematiek van autosnelwegparkings is echter complex en heeft veel betrokken partijen."

De minister kon de parlementariër antwoorden dat inmiddels is gestart met een verkenning van de markt naar systemen om de werkelijke bezetting van de parkings in kaart te brengen en te visualiseren aan de vrachtwagenchauffeurs.

"Verder is het uiteraard van groot belang om de beschikbare parkeerplaatsen zo goed als mogelijk in te zetten. Sommige parkings staan overvol terwijl er op andere parkings nog parkeerplaatsen beschikbaar zijn."

De ITS-richtlijn (2010/40/EU) voorziet enkele actiepunten rond truckparkings, voegt Weyts toe. "Dit komt neer op het verzamelen en beschikbaar stellen van statische en dynamische informatie omtrent de parkings. Mijn administratie treft hiervoor momenteel de nodige voorbereidingen."

Paaltjes

Om het wildparkeren van vrachtwagens langs de autosnelwegen tegen te gaan werden paaltjes geplaatst ter hoogte van de op- en afritten naar nevenbedrijven.

De paaltjes werden in samenspraak met de politie op deze locaties geplaatst omdat zich hier de meest gevaarlijke situaties voordoen wanneer een vrachtwagen zich vanop de pechstrook weer in het verkeer wil invoegen. Deze maatregel werd gecombineerd met de nodige handhaving door de politie.