Clicky


Monteurs reviseren DAF WS vrachtwagenmotor op ReMaTec 2015

Monteurs reviseren DAF WS vrachtwagenmotor op ReMaTec 2015
04-06-2015 16:18 | Daf | auteur Tine van Knijff- van Hijum

AMSTERDAM - Tijdens de beurs ReMaTec2015 zullen twee monteurs een DAF WS vrachtwagenmotor reviseren waarbij de motor een sprong maakt van een oorspronkelijke Euro 0 naar de strengere emissiestandaard voor vrachtautomotoren Euro IV of zelfs Euro V. Cilinderkoppen, brandstofpomp, verstuivers, turbo en de onderdelen benodigd voor dual fuel injectie worden live opgebouwd op de stand.

Tijdens ReMaTec2015, van 14 t/m 16 juni in Amsterdam RAI, komen innovaties, trends, kennis en marktontwikkelingen bij elkaar op het ReMaTec InnovationLAB. Diverse primeurs worden hier gepresenteerd aan het publiek, waaronder een nieuwe techniek ontwikkeld door Koning Technisch Bedrijf.

Het InnovationLAB biedt ruimte aan de nieuwste ontwikkelingen en Koning Technisch Bedrijf, lid van BOVAG Revisie, presenteert hier een unieke kans om het Europese wagenpark te verduurzamen. 

Koning: enorme slag slaan

Volgens Aart Koning van Koning Technisch Bedrijf is er een enorme slag te slaan. “De onderdelen die nodig zijn om deze motoren om te bouwen, zijn voor eenieder verkrijgbaar. Met de gereviseerde motor voldoet de vrachtwagen aan strengere Europese milieueisen en in landen als Duitsland en Polen worden de voertuigen dan ook opnieuw gecertificeerd.” In Nederland is deze her-certificering nog niet van kracht.



Vermindering uitstoot

Sinds 1990 is de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen per voertuig spectaculair teruggedrongen door de invoer van de Euro uitlaatgasnormen. In de loop der jaren is de emissiestandaard aangescherpt en sinds 2014 vereist Europese wetgeving dat nieuwe vrachtauto’s zijn voorzien van motoren met Euro VI technologie.

Volgens een rapport van ING Economisch Bureau is 19% van het huidige Nederlandse wagenpark uitgerust met een dergelijke motor. Hoewel Nederland hiermee voorloopt op andere Europese landen, rijdt volgens het rapport nog rond de 30% van de Nederlandse vrachtwagens met een Euro III motor of ouder.

Kostenbesparing

Revisie van motoren biedt zowel vanuit duurzaam als financieel oogpunt een oplossing voor veel transporteurs. Als gevolg van de economische crisis en door de snelle opvolging van de Euronormen is vervanging van het wagenpark voor veel transportbedrijven geen optie en revisie biedt hier een uitkomst. Daarnaast brengt de omgebouwde motor een aanzienlijke dieselbesparing van 10% met zich mee.

“Wij zijn ontzettend trots dat Koning Technisch Bedrijf en BOVAG onze beurs hebben gekozen om deze nieuwe techniek te showcasen,” aldus Niels Klarenbeek, Manager ReMaTec. “De potentie is enorm. Niet alleen wordt het verloop van vrachtwagens terug gebracht door de levensduur te verlengen, tevens bespaart de transporteur brandstofkosten én wordt de CO2-uitstoot significant verminderd.”

“Het is een sterk staaltje wat ons BOVAG-lid Koning Technisch Bedrijf op de ReMaTec vertoont”, zegt Jean Paul Borsten, voorzitter van BOVAG Revisiebedrijven. “En het is een overtuigend bewijs van hoe duurzaam en innovatief de revisiesector is. Het biedt volop kansen voor de toekomst.”