Clicky


Bergingsbedrijf A. Barendregt patrouilleert preventief op Rotterdamse ring

Bergingsbedrijf A. Barendregt patrouilleert preventief op Rotterdamse ring
04-06-2015 15:40 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

ROTTERDAM – Om meteen te kunnen anticiperen op pechgevallen op de weg en obstructie te voorkomen, patrouilleert bergingsbedrijf A. Barendregt preventief op de Rotterdamse ring. Een idee van eigenaar Ary Barendregt, die hier ruim tien jaar geleden mee begon na een verschrikkelijk ongeval in augustus 2004.

“Op de A16 was een enorm ongeval gebeurd, net drie minuten voor mijn komst. Zes auto’s op elkaar, tientallen auto’s er vlakbij. Overal gillende mensen, een enorme toestand. In een Engelse auto zaten drie personen, ik dacht dat het er twee waren. De derde persoon werd pas bij de berging ontdekt, zo erg was het. Eén van de drie probeerde nog wat te zeggen, maar dat ging al niet meer. Alledrie hebben ze het niet overleefd. In al die ellende moest ik ‘even’ de berging regelen. Het voelde als drie kwartier voor er hulp kwam, achteraf waren het maar vijf minuten. Maar toen dacht ik wel: dit nooit meer”, vertelt Ary Barendregt.

Toepassen in economische centra

“Daarna zijn wij begonnen met patrouilleren, rondrijden om pechgevallen te signaleren. Als we een pechgeval zien, informeren we meteen de Verkeerscentrale, dan vragen we een rood kruis aan voor die rijstrook. Zo kun je meteen anticiperen en een pechgeval afhandelen met zo weinig mogelijk obstructie.”

Drie jaar lang deed A. Barendregt dit op eigen kosten, toen werd het te duur. Nu, sinds een half jaar, dragen De Verkeersonderneming Rotterdam en Rijkswaterstaat bij.
 
Aan de noordkant en de oostkant van Rotterdam wordt inmiddels ook gepatrouilleerd, door twee andere bergingsbedrijven. “Het slaat zelfs zo aan, dat er nu nagedacht wordt om het ook in andere economische centra, zoals Amsterdam en Utrecht, toe te passen. Maar daar moet eerst nog geld voor worden gevonden”, weet Ary Barendregt.



Pechgeval wordt ongeval

Wat hem betreft wordt zo snel mogelijk op zoveel mogelijk plaatsen gepatrouilleerd, want hij ziet maar al te vaak dat een ‘gewoon’ pechgeval een ongeval wordt, omdat andere weggebruikers een pechgeval niet op tijd opmerken en er vervolgens mee in botsing komen.

“Dat gebeurt bij alle weggebruikers, maar als bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs andere dingen aan het doen zijn dan rijden en daardoor op een pechgeval knallen, is de impact nogal wat groter dan bij een personenauto het geval zou zijn.”

Met bijgaande foto toont Barendregt een pechgeval dat een ongeval is geworden doordat een vrachtwagen op een personenauto met pech is geknald.

“Als wij, al patrouillerend, een pechgeval meteen opmerken en zo’n auto of vrachtwagen meteen van de weg kunnen halen, kunnen we het aantal files ook verminderen”, aldus de eigenaar van het bergingsbedrijf. A. Barendregt bergt zelf overigens geen vrachtwagens. "Dat doen wij niet direct, niet in de eerste lijn, maar we zijn er wel bij betrokken", maakt Ary Barendregt duidelijk.

Vrachtwagen meteen van de weg halen

Hij vertelt dat incidentfiles, files die ontstaan na een pechgeval of ongeval, vijftien tot achttien procent van het totale aantal files uitmaken. “We kunnen niet alle files oplossen, maar het is toch mooi als we een aantal kunnen voorkomen door pechgevallen snel van de weg te halen.”

Bij pechgevallen wordt altijd goed en snel samengewerkt met andere organisaties. “Alles wordt afgewogen in tijd en geld”, vertelt Barendregt.

“Als het alleen een pechgeval is, zorgen wij dat bijvoorbeeld een vrachtwagen snel van de weg afgehaald wordt. Het liefst halen we hem meteen helemaal weg. Als de takelwagen hem toch al te pakken heeft, kunnen we hem net zo goed meenemen, in plaats van de wagen naast de weg te zetten. Het gebeurt uiterst zelden, dat bijvoorbeeld een vrachtwagen met lading is gekanteld en ’s avonds in de daluren pas opgehaald kan worden. Het liefst zorgen wij er meteen voor dat de vrachtwagen weg is, zodat de weg zo snel mogelijk weer helemaal vrij is.”

Maar dat gaat allemaal in overleg, met bijvoorbeeld Rijkswaterstaat en de eigenaar van de vrachtwagen.

“We bepalen met elkaar wat er gaat gebeuren en hoe lang dat gaat duren. Dat proberen we zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Laat ik een pechgeval noemen dat om vier uur was gebeurd. Om zes uur was het duidelijk dat het tot elf uur zou duren voor de weg weer helemaal vrij zou zijn. Om kwart voor elf bleek de klus al geklaard te zijn. We hebben een goede inschatting gemaakt, denk ik dan.”

Lekke banden voorkomen

Ary Barendregt merkt dat de marges in de transportsector onder druk staan doordat er veel pechgevallen met vrachtwagens zijn die met fatsoenlijk onderhoud voorkomen hadden kunnen worden.

“Als transporteurs de banden van hun vrachtwagens elke week op druk zetten, zoals in het boekje staat, kunnen we bijvoorbeeld een hele hoop lekke banden voorkomen. Want op deze manier wordt goedkoop willen rijden, duurkoop. Als je chauffeur stilstaat langs de weg met een lekke band, kost het je alleen maar meer geld.”