Clicky


BrinkXL: Vrachtwagenchauffeurs zonder pardon op de bon op openbare weg

BrinkXL: Vrachtwagenchauffeurs zonder pardon op de bon op openbare weg [+foto]
02-06-2015 13:10 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

GOUDA - “Vrachtwagenchauffeurs kunnen niet meer lossen langs openbare wegen”, waarschuwt directeur Henk Brink van BrinkXL. Hij is gefrustreerd omdat zijn chauffeurs boetes krijgen voor stilstaan langs openbare wegen.

“Terwijl chauffeurs de wagen langs de openbare weg neerzetten om zelf snel te kunnen bekijken en beoordelen waar ze het beste kunnen parkeren, op zodanige wijze dat ze juist het overige verkeer niet hinderen.” Volgens Brink is de politie echter meedogenloos en bekrompen.

“Een chauffeur van ons heeft in april een boete gekregen in Gouda. Hij moest lossen op een bouwplaats, maar daar was een hele smalle weg. Hij parkeerde de vrachtwagen langs de openbare weg en zette zijn alarmlichten en zwaailichten aan, om snel op de bouwplaats te overleggen waar hij het beste langs kon. Hij wilde niet het risico lopen niet meer te kunnen keren of vast te komen staan. Dan hinder je juist het verkeer.”

Maar toen de BrinkXL-chauffeur vijf minuten later bij zijn auto terugkwam, stond er al een politieagent een boete uit te schrijven. “Vanwege hindering van het overige doorgaande verkeer, had die agent gezegd. Mijn chauffeur heeft proberen uit te leggen waarom hij het op deze manier deed, en dat juist iedereen er langs kon. Op dat moment stond er trouwens helemaal geen doorgaand verkeer te wachten, dus hij hinderde niemand.”

Bezwaar niet gegrond

De chauffeur kreeg een boete thuis, die Henk Brink vervolgens overnam. “Ik heb gezegd: doe mij die boete maar. Ik heb de politie vervolgens een brief geschreven, waarom we het niet eens zijn met de boete.” Vandaag heeft de chauffeur echter weer post gekregen; het bezwaar van Brink was niet gegrond. “Het woord van de politie weegt zwaarder”, verzucht Henk Brink.  

Ook een chauffeur van BrinkXL die noodgedwongen door het centrum van een stad reed, kreeg een boete gepresenteerd. “Hij moest ergens lossen waar een hele smalle ingang was en hij nergens kon draaien. Daarom koos hij ervoor door het centrum te rijden”, vertelt Henk Brink. Om de vrachtwagen toegang tot het centrum te verschaffen, moest men echter wel palen laten zakken. “Dat gebeurde, maar vervolgens kwam Stadstoezicht vertellen dat de chauffeur daar niet mocht komen, omdat het niet binnen de los- en laadtijden was. Een boete was het gevolg."

Chauffeurs vogelvrij

Henk Brink wordt er moedeloos van. “Het lijkt net of de politie steeds meer van dat soort fratsen uithaalt. Chauffeurs zijn hiermee eigenlijk vogelvrij verklaard, want de politie houdt totaal geen rekening met de omstandigheden waaronder zij hun werk moeten doen. In Nederland moet je soms op de meest waanzinnige locaties lossen. Op krappe locaties gaan chauffeurs daarom eerst even kijken wat verstandig is, om vastrijden te voorkomen. We rijden dagelijks met zestig, zeventig auto’s door Nederland en België. Als onze chauffeurs elke keer een bekeuring krijgen terwijl ze juist veilig willen laden en lossen…”

Politie: schrijf een brief

Persvoorlichter Joeri Voogt van Politie Haaglanden en woordvoerder Ed Kraszewski van de Landelijke Eenheid kunnen beiden niet reageren op de bekeuring uitgeschreven in Gouda, omdat het een specifiek geval betreft waar de politie in Gouda al een oordeel over heeft uitgesproken.

Ed Kraszewski raadt BrinksXL aan een brief te schrijven naar de landelijk projectleider infrastructuur. “Als dit binnen zijn portefeuille past, kan hij misschien beoordelen of hier aandacht voor moet zijn, en of er over gesproken moet worden.”

Hetzelfde meegemaakt?

Ook iets dergelijks meegemaakt? Mail naar t.vanknijff@transport-online.nl