Eurotunnel: ontslag Franse werknemers schuld van CMA

Eurotunnel: ontslag Franse werknemers schuld van CMA
01-06-2015 14:46 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

CALAIS (F) - Eurotunnel geeft de houding van de Britse Competition Market Authority (CMA) op als reden voor het niet verlengen van het contract met de Franse werknemers.

Het bedrijf heeft bevestigd dat het een opzeggingstermijn van één maand heeft gegeven aan de Franse coöperatieve maatschappij Scop, die de My Ferry Link-schepen van Eurotunnel exploiteert op de Calais-Dover route. John Keefe, woordvoerder van Eurotunnel: "We willen af van de onzekerheid die dit proces al drie jaar achtervolgt."

De CMA heeft besloten om in beroep te gaan tegen het besluit van een Britse rechtbank dat was uitgevallen in het voordeel van Eurotunnel en My Ferry Link. De CMA vond dat het bedrijf moest stoppen met de veerdiensten, omdat het meer dan de helft van het marktaandeel in handen had betreffende het exploiteren van het oversteken van het Kanaal. Het verbod dat de CMA instelde is door de rechter vernietigd, maar CMA gaat daartegen in beroep.



De Franse Eurotunnel had zijn drie veerboten in januari te koop aangeboden nadat het door de CMA werd verboden ermee naar Dover re reizen, maar dit verbod werd vernietigd.

Keefe zei dat sindsdien een aantal aanbiedingen zijn beoordeeld, maar dat er ook andere opties op tafel liggen. "We zijn op zoek naar de mogelijkheid om alles in beweging te houden. Als we door kunnen blijven gaan, zijn we er zeker van dat de CMA opnieuw geïnteresseerd en betrokken zou zijn."

Eurotunnel kocht de drie veerboten van in 2012 van SeaFrance, dat toen failliet ging, voor 65 miljoen euro.  Keefe: "We geloofden dat we er vrij snel weer een winstgevend bedrijf van hadden kunnen maken, als we lange termijn contracten hadden kunnen afsluiten. Maar vanwege de onzekerheid als gevolg van het beroep door de CMA zijn we niet in staat geweest die contracten af te sluiten."

"We zijn nu op een punt beland dat we niet meer kunnen doorgaan te proberen het bedrijf op te bouwen, zonder er ook maar iets voor terug te krijgen." De Scop zou de interne problemen op willen lossen door een aantal belangrijke leden van het management te ontslaan.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden