Clicky


Gekoeld containervervoer in haven Gent: start Flanders Reefer Platform

Gekoeld containervervoer in haven Gent: start Flanders Reefer Platform
01-06-2015 09:51 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

GENT (B) - Foodcareplus, LDH Trans en Stukwerkers hebben het nieuwe Flanders Reefer Platform gelanceerd in de haven van Gent. Samen willen ze inzetten op het vervoer van koelcontainers (reefercontainers), die gebruikt worden voor het vervoer van diepgevroren of gekoelde voedingswaren, met binnenschepen tussen Gent en de zeehavens Antwerpen en Rotterdam.

De Gentse haven wil hiermee zijn positie als overslagcentrum tussen zeevaart en binnenvaart versterken. Het Flanders Reefer Platform gaat begin juli operationeel van start.

Op de Belgische wegen rijden 752.000 diepvries- en koelwagens rond. Foodcareplus, LDH Trans en Stukwerkers willen in de Gentse haven een deel van dit vervoer naar de binnenvaart verleggen. Foodcareplus treedt hierbij op als de expediteur en zal het boekingsplatform beheren.

LDH Trans heeft al vanuit de Gentse haven vrachtwagens met reefercontainers rijden. Stukwerkers zorgt voor de op- en overslag van de containers in de haven.

Gekoeld goederenvervoer over binnenwateren

Het Flanders Reefer Platform richt zich op de voedingsindustrie die diepgevroren en gekoelde containerladingen met onder meer groenten, aardappelen en vlees heeft van en naar de havens van Antwerpen en Rotterdam en in de regio’s Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk.

Er wordt gestreefd naar het vervoer van drieduizend tot vijfduizend reefercontainers op een jaar via de binnenvaart. Dit betekent dus evenveel vrachtwagens minder op de weg.

Het vervoer van reefercontainers (koelcontainers) met binnenvaartschepen heeft voordelen: een hoge graad van betrouwbaarheid, een regelmatige service, prijs en duurzaamheid. Er kan 5 dagen in de week 24 uur op 24 worden geladen en gelost. Containervervoer via de binnenvaart is een alternatief voor de congestie op de weg.

Ook worden schadevergoedingen voor het overschrijden van de laad- en lostijden of voor het langer gebruiken van uitrusting zoals containers vermeden (zogenaamde ‘demurrage’ en ‘detention’). Dit kan leiden tot kostenbesparing en de initiatiefnemers staan borg voor vervoersgarantie. Bovendien stelt het Flanders Reefer Platform elk jaar een certificaat op waaruit blijkt hoeveel tonkilometer er door exporteurs en importeurs werd verlegd naar de binnenvaart.

Containeroverslag op kruispunt Europese binnenwateren

Op termijn wil de haven van Gent uitgroeien tot de draaischijf voor containervolumes komende van de ‘deepsea containerhavens’ Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam. Het vervoer van reefercontainers past in dit verhaal.

De Gentse haven staat immers bekend als een centrum waar goederenoverslag plaatsvindt tussen zeevaart en binnenvaart. Zowat de helft van het goederenvervoer tussen de haven en het achterland gebeurt met binnenvaartschepen.

Als zeehaven heeft Gent immers een sterke verbinding met het achterland. Een uitgebreid netwerk van binnenwateren, waarvan ook de Ringvaart rond Gent deel uitmaakt, verbindt Gent via rivieren en kanalen met Nederland, Duitsland en Noord-Frankrijk.

Binnen enkele jaren kunnen grotere binnenvaartschepen zelfs tot in Parijs varen via het nieuwe “Kanaal Seine-Schelde”. Gent is ook verbonden met het Europese binnenvaartnet van de Rijn-Main-Donau.