Clicky


Lezers Transport Online: Niet bang om naar Calais te rijden, wel bang voor de consequenties

Lezers Transport Online: Niet bang om naar Calais te rijden, wel bang voor de consequenties
29-05-2015 16:24 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DE WESTEREEN - Vrachtwagenchauffeurs die de Eurotunnel bij Calais gebruiken om over te steken naar Groot-Brittannië worden belaagd door migranten die illegaal willen meereizen. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn vrachtwagenchauffeurs daardoor inmiddels bang geworden om naar Calais te rijden.

De lezers van Transport Online zijn het daar niet mee eens. "We zijn niet bang om naar Calais te rijden, we zijn te bang voor de consequenties", is één van de reacties op de Facebookpagina van Transport Online. "Niet bang voor de trein, wel voor de gevolgen", beaamt een ander. "Jij en je werkgever krijgen de problemen op je bord. En die lui lopen naar de volgende truck.” Nog een lezer: “De gemiddelde chauffeur durft niets te doen, want hij is bang om zijn baan te verliezen."

Mensenhandel

In Groot-Brittannië is het namelijk nog steeds zo dat chauffeurs die een vluchteling onder of in hun wagen blijken te hebben na de oversteek, beschuldigd worden van mensenhandel. "Als ze in je oplegger kruipen, krijgen wij nog de schuld ook", beaamt een lezer.

Chauffeurs riskeren een boete van duizenden euro’s, of een ritje naar het Britse politiebureau. “Maar sla je ze eruit, dan wordt je opgepakt voor mishandeling”, aldus een lezer. Chauffeurs kunnen zodoende helemaal niets doen aan het inbreken in hun wagens door wanhopige migranten. Politie is lang niet altijd nabij als de migranten een poging wagen. "Ik kon m’n ogen niet geloven een paar maand geleden toen ik van de trein kwam; dat ze daar gewoon over de snelweg rennen. Geen politie te zien."

Volgens één van de lezers is de terminal aangepast: "Ik ben gistermorgen nog via Calais naar UK gegaan en kon gelijk tot op de terminal rijden, dan is het te doen.” Hij nuanceert echter: “Maar het aanbod moet niet al te groot zijn, helaas kom je daar pas achter als het te laat is en je op de autoweg in de file staat. En neem van mij aan, dat het dan niet de fijnste plek is om te staan. Ze worden steeds agressiever, komen met groepen tegelijk, je kan bijna niets meer doen. Alleen preventief."

Dat transportbedrijven inderdaad preventieve maatregelen nemen om hun vrachtwagens en chauffeurs te beschermen, is hier te lezen.

'Dat noemen ze verenigd Europa'

TLN wil om tafel met staatssecretaris en transportbedrijven, maar hoopt dat het probleem in heel Europa beter op de kaart komt. Chauffeurs snappen niet dat dit probleem niet in Europees verband is opgepakt. "En dat noemen ze verenigd Europa, allemaal toe kijken vanaf de zijlijn”, vindt de lezer. Hij roept ook op om te staken, alle havens en treinverbindingen te blokkeren. “Misschien dat Engeland dan wakker wordt en niet het probleem bij ons blijft neerleggen!"

Een andere lezer vindt dat de 'mannen in pakken', oftewel politici, zelf maar eens een kijkje moeten nemen bij Calais. "Zullen we daarna nog wel eens horen wat ze er van vinden."

Niet meer via Calais

"Ik ga graag naar Engeland maar ik ben geen politieagent. Ik ga niet meer via Calais", meldt een andere chauffeur. Transport Online belde afgelopen week met een aantal transportbedrijven, maar van hen was niemand nog bereid de rit naar Groot-Brittannië 'op te geven'.