Weginspecteur René: dikke pluim voor Nederlandse vrachtwagenchauffeurs

Weginspecteur René: dikke pluim voor Nederlandse vrachtwagenchauffeurs
29-05-2015 13:26 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

RHOON – Er gebeuren de laatste tijd veel ongevallen met vrachtwagens. Dat ziet ook weginspecteur René Willemse van Rijkswaterstaat. Hoe dat komt, daar durft hij niets over te zeggen. Als er een ongeval met een vrachtwagen gebeurt, is hij als weginspecteur wel vaak als eerste ter plaatse.

“Onze eerste prioriteit is veiligheidsmaatregelen treffen. Wat doen we bijvoorbeeld met de vrachtwagen? Ligt die op de rijstrook, dan moet de wagen opgepakt worden en naar de vluchtstrook gebracht worden. Dat noemen we een versnelde berging. Als het spits is, moet de vrachtwagen gewoon zo snel mogelijk van de weg. In de avonduren kan de auto dan opgehaald worden door de berger.”



Willemse vertelt dat bij vrachtwagenongevallen altijd het Centraal Meldpunt Vrachtwagenincidenten wordt ingeschakeld. Rijkswaterstaat neemt contact met hen op, het Meldpunt stuurt een berger die bevoegd is om op en langs de snelweg vrachtwagens weg te halen of te repareren. “Via het Meldpunt komt ook een onafhankelijke vrachtautodeskundige van de stichting STI (Salvage Transport Incident),  die op basis van een belangenafweging van de betrokken partijen adviseert over de wijze van berging; een versnelde, gewone of uitgestelde berging. Hij rapporteert alles wat hij waarneemt aan ons en aan de verzekeringsmaatschappij.”

De weginspecteur vertelt over een ongeval waarbij een vrachtwagenchauffeur onwel raakte op de A15. “Hij was daardoor de vluchtstrook opgereden en van daaruit echt óp de geleiderail gereden. Deze man was een eigen rijder met een nieuwe auto. Dat doet je wel wat, ik ben zelf vrachtwagenchauffeur geweest. Hij is uiteindelijk naar het ziekenhuis gebracht. Wat hij precies voor letsel had, weet ik niet. Wij horen achteraf meestal niet hoe het met iemand vergaan is na een ongeval.”

Willemse vertelt dat de eerste prioriteit van de weginspecteur altijd de eigen veiligheid is. “Dat klinkt misschien heel raar, maar dat gaat voor. Ik moet eerst de weg afsluiten, met mijn eigen auto de weg blokkeren en kegels neerzetten. Dan kijk ik wat ik kan doen voor de chauffeur. Meestal ben ik als eerste ter plaatse en nemen de politie en ambulancemedewerkers meteen daarna de zorg voor de chauffeur van mij over.”



Weginspecteurs zijn ook mensen en Willemse vertelt dat een ernstig ongeval meemaken ook hem en zijn collega’s niet in de koude kleren gaat zitten. “Het doet echt wat met je, gelukkig hebben we een goed nazorgtraject. De officier van dienst van Rijkswaterstaat komt altijd ter plaatse om de boel te coördineren. Hij kan nazorg opstarten, maar dat kan een weginspecteur ook zelf doen. Ik ben zelf ook nazorgmedewerker, dat is intern bekend. Collega’s die na een ongeval behoefte hebben om te praten kunnen bij mij, en een aantal andere nazorgmedewerkers, terecht.” Volgens Willemse wordt hier regelmatig gebruik van gemaakt.

“Een paar jaar geleden hebben we dit zo opgepakt en het werkt heel goed. Je kent elkaar goed, dus is het heel fijn om een ongeval van je af te kunnen praten met een collega.”

Het afhandelen van een ongeval kent vele stappen voor een weginspecteur maar het gebeurt allemaal heel snel. Willemse moet de situatie ter plaatse snel beoordelen. “Onze focus ligt echt op de spits: tussen zes en tien uur en tussen drie en zeven uur. Als een vrachtwagen op die tijden midden op de weg staat of ligt, meld ik: ik wil hem nu aan de kant hebben. De berger wordt gebeld, tilt hem op, zet hem aan de kant en komt later terug om hem op te halen. Als er bij het ongeval ook nog lading op de weg terechtgekomen is, moet een calamiteitenaannemer ingeschakeld worden die de lading van de weg haalt. Bij ongevallen met meerdere vrachtwagens gebeurt het ook wel dat er olie op de weg terechtkomt, dan moet ik de ZOAB-cleaner inschakelen om de weg schoon te maken. Dat moet allemaal zo snel mogelijk gebeuren.”

Gewone bergingen komen ook veel voor: een vrachtwagen met pech, een klapband, of motorische problemen. Soms lost Willemse het ook anders op, donderdagochtend bijvoorbeeld. “Ik kreeg om zes uur ’s ochtends een melding van een klapband bij een vrachtwagen. Toen ik ter plaatse kwam heb ik de chauffeur voorgesteld samen stapvoets naar een parkeerplaats negenhonderd meter verderop te rijden, via de vluchtstrook. De chauffeur was hartstikke blij dat ik er was en dat ik hem met instructies kon begeleiden terwijl hij hobbelend over de vluchtstrook naar de parkeerplaats reed. Ik heb hem begeleid en de vluchtstrook afgezet met kruizen. De chauffeur was supertevreden en de bandenboer kon op de parkeerplaats veilig de band verwisselen.”

Willemse is zelf vrachtwagenchauffeur geweest, hij draagt de transportsector nog altijd een warm hart toe en is goed te spreken over het gedrag van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs bij ongevallen en incidenten. “Beroepschauffeurs houden hier goed rekening mee, ze gaan aan de kant, maken ruimte en blijven rustig. Dat helpt ons enorm, wat dat betreft: een dikke pluim voor vrachtwagenchauffeurs.”



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,761
Diesel1,467

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Rijverboden