Clicky


FNV Handel: Maatwerkoplossingen per Lidl-filiaal nodig om werkdruk te verlagen

FNV Handel: Maatwerkoplossingen per Lidl-filiaal nodig om werkdruk te verlagen
29-05-2015 09:37 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Er moet per Lidl-filiaal worden vastgesteld welke mogelijkheden er zijn om de winkel optimaal te benutten in plaats van het opleggen van de standaardnormen. Deze maatwerkoplossingen zijn nodig om de werkdruk binnen het Lidl-concern te verlagen. Dit blijkt uit het rapport ‘Minder werkdruk voor een betere kwaliteit’ dat leden van FNV Handel op dinsdag 2 juni om 14.00 uur aan Erwin Bziuk, CFO bij Lidl overhandigen.

Bijdragen aan succes op een veilige duurzame manier

“Lidl is succesvol en groeit. Daarom is het nóg belangrijker dat we op een veilige, gezonde en duurzame manier kunnen meebouwen aan dit succes”, aldus Fabian Hettema, AGF-verantwoordelijke bij Lidl. “Uit ons onderzoek blijkt dat 16% van de ondervraagden problemen heeft met het werktempo. Dat is vier keer zoveel als het landelijk gemiddelde (4,3%)! En de werkdruk ligt ruim 3 keer hoger dan het landelijk gemiddelde: resp. 26,5% en 8,2%. Aan deze ongezonde situatie moet heel snel een eind komen.”

Hoge werkdruk en hoog werktempo

Hoe het werktempo en de werkdruk worden ervaren verschilt per functie. De assistent-filiaalmanagers hebben het meest het gevoel dat ze teveel werk hebben (76,9%), extra hard moeten werken om iets af te krijgen (62,7%) en zich moeten haasten (51,9%). Vooral in de distributiecentra liggen werkdruk en -tempo veel te hoog, resp. 52,9% en 64,7%. Eén van de redenen hiervoor kan zijn, is dat - ondanks dat er geen collinormen mogen zijn - dit in de praktijk niet geldt voor de voornamelijk Poolse uitzendkrachten.

Maatregelen nodig om beroepsziekten te voorkomen

Fatma Bugdayci, bestuurder FNV Handel: “Continu een enorme werkdruk voelen kan leiden tot onveilige situaties op de werkvloer. Maar dat niet alleen. Het heeft ook negatieve gevolgen voor het privéleven. Werknemers geven aan ‘aan het eind van de dag echt op te zijn’ (34,4%) en kunnen zich ‘aan het eind van de dag moeilijk ontspannen’ (19,1%). De loyaliteit en inzet van Lidl-werknemers is een feit, maar als we willen dat ze niet straks bij bosjes neervallen dan moeten we samen met Lidl nog meer maatregelen nemen om burn-outs en andere beroepsziekten te voorkomen.”

Een lagere werkdruk voor betere kwaliteit

“We willen gewoon dat de arbeidsomstandigheden verbeteren zodat we op een gezonde manier werken en ook na een werkdag kunnen genieten van ons privéleven. Als de normen realistischer waren, dan zou dat al zoveel schelen. Een lagere werkdruk zorgt voor een betere kwaliteit van werken en leven!”, aldus AGF-verantwoordelijke Ronald van der Flier.

Over het rapport

In 2014 en 2015 is gedurende vier maanden een enquête gehouden onder Lidl-werknemers. In totaal hebben hier 304 mensen aan deelgenomen in de functiegroepen winkelmedewerkers, filiaalmanagers, assistent-filiaalmanagers en distributiemedewerkers. De in het rapport genoemde landelijke gemiddelden zijn afkomstig uit de ‘Benchmark Algemene beroepsbevolking’ van onderzoeksbureau SKB. Deze benchmark bevat gegevens van 104.672 medewerkers uit de periode 2009 t/m 2013. De resultaten van de enquête zijn verwerkt door SKB in opdracht van FNV Handel.