Enquêtecommissie: NS-bod Fyra was opgepompt

Enquêtecommissie: NS-bod Fyra was opgepompt
22-05-2015 11:11 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DEN HAAG - Het hoge bod van de NS op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid was met "rekentrucjes" opgepompt om de opdracht binnen te halen. De latere poging van NS-dochter HSA, de exploitant van de HSL-Zuid, om de jaarlijkse afdracht aan de overheid omlaag te brengen, was alleen maar bedoeld om de winst van HSA te vergroten.

Dat is de conclusie die de parlementaire enquêtecommissie Fyra trekt uit interne stukken van HSA, bleek vanochtend tijdens het verhoor van HSA-directeur Nol Döbken. De commissie wil te weten komen waarom de Fyra veel te laat ging rijden en er door grote technische mankementen al snel weer de brui aan moest geven.

HSA voerde aan dat de te hoge tarieven op de hogesnelheidslijn omlaag moesten en dat in ruil daarvoor de vergoeding aan de staat kon dalen. Maar de echte reden hiervoor was dat HSA af wilde van de lucht die in het NS-bod was gepompt. In een intern HSA-memo staat dat dit argument nooit openlijk gebruikt mocht worden.

Bij de exploitatie van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid ging het vooral om een zo hoog mogelijke opbrengst, niet om zoveel mogelijk reizigers. De tarieven lag zestig procent hoger dan van een normaal treinkaartje.

Dat zei Nol Döbken, de eerste directeur van HSL-exploitant HSA, vanochtend tegen de parlementaire enquêtecommissie over de snelle trein Fyra.

Döbken zei dat hij na zijn aantreden lagere tarieven wilde, zodat de HSL meer reizigers zou trekken. (Novum)



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden