Clicky


Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 30 1]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 30 -1]
22-05-2015 09:36 | Transport | auteur De Redactie

ZWAAGWESTEINDE -  'Wie kent deze vrachtwagen nog?'. Maandelijks behandelen we een vrachtwagen(merk) uit vervlogen tijden. Wat waren de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs van weleer met deze vrachtwagens?

In 1974 werd Zwaans uit Alphen aan den Rijn importeur van Mack. Vanaf het begin bood Zwaans de frontstuur Mack F700 aan in Nederland. Dit model was met diverse motoren leverbaar als enkelasser en tandem-asser. De tandemasser was ook leverbaar met luchtvering.

Verder kon de klant kiezen uit diverse motoren, waaronder de Maxidyne dieselmotor. Dit was een zeer zuinige motor met een hoog koppel bij een laag toerental. Door dit hoge koppel hadden de wagens versnellingsbakken met minder versnellingen, waardoor de chauffeur minder hoefde te schakelen. Een ander voordeel van deze wagens was het lage eigen gewicht.

Gemiddeld zo'n 500 kg minder dan de concurrentie. Nadelen waren de hogere kostprijs (circa 15%), de stugge vering en het beperkte service netwerk. Zwaans verkocht diverse F700's in de periode 1974 - 1980. De wagens werden veelal ingezet in het internationale transport.

Heeft u nog in een Mack F700 gereden Wat zijn uw ervaringen? Wat vindt u typisch voor deze vrachtwagen? Heeft u nog leuke, mooie foto's van de Mack F700 waarin u gereden heeft? Alle anekdotes en (rechtenvrije!) foto's zijn welkom! Wij bundelen alle reacties en zullen deze publiceren in deel 2 op vrijdag 5 juni.

U kunt uw foto's en anekdotes insturen vóór 3 juni naar: redactie@transport-online.nl