Clicky


ILN neemt eerste elektrische Linde E70 in gebruik

ILN neemt eerste elektrische Linde E70 in gebruik

MOERDIJK - Industrie Logistiek Nederland in Moerdijk heeft als eerste bedrijf in Nederland de gloednieuwe Linde E70 elektrische zeventonner in gebruik genomen. De logistiek dienstverlener koos de truck vanwege de kracht en de schone inzet. Eerdere elektro-ervaringen met Linde in de vijftonsklasse waren meer dan een goede referentie voor de keuze.

“Ja, dit is het wel hoor”, roept heftruckchauffeur Jorgen Peppelman vanaf zijn hoge positie op de nagelnieuwe Linde E70. “De truck is zojuist afgeleverd op het bedrijfsterrein in Moerdijk, samen met een al even nieuwe Linde E50 elektrische vijftonner. “Het rijdt en stuurt prima. Ik zal eens even een zware last halen”, zegt hij bij het wegrijden richting het magazijn.

Industrie Logistiek Nederland is een dochteronderneming van Industrie Logistiek Linz en verzorgt de complete warehousing en interne proceslogistiek van Wuppermann Staal Nederland die op dit terrein in Moerdijk gevestigd is. De samenwerking stamt vanuit eerdere projecten in Oostenrijk en wordt daarom graag op andere locaties herhaald. Wuppermann produceert verzinkt warm gewalst bandstaal in zowel brede als dunne variaties. Jaarlijks rolt er circa 600.000 ton van de walsen en de productie stijgt gestaag richting de maximale capaciteit van 750.000 ton.

Minder emmissies

“We zijn sinds 2002 hier in Moerdijk operationeel en rijden sindsdien met Linde trucks”, vertelt bedrijfsleider Lion van Geffen. “In het begin waren dat vooral Linde H60 diesel- en E48 elektrische heftrucks. Met de komst van de nieuwe E50-serie is de nadruk op elektrisch rijden gekomen. Zeker omdat ook Wuppermann veel waarde hecht aan vermindering van de emissies.”

Ruim 80 tot 85 procent van de productie is goed met vijftonners te handlen, toch zijn er ook soms zwaardere lasten die echt iets meer hefvermogen vragen. Mede met het oog op het gewenste gebruik van attachments zoals een doorn voor staalrollen, kwamen de zestons dieseltrucks net iets aan capaciteit te kort.

“Met de introductie van de nieuwe E60-E80 serie hebben we serieus elektrotractie bekeken als alternatief.”, vervolgt Lion. “En wat bleek: qua maatvoering zou het prima gaan. De nieuwe Linde E70 is vrijwel even compact als de H60 of een H70. Het voorgaande model van de E70 was veel en veel te groot voor onze inzet en viel toen op voorhand al af.”

Blauwe vlekken

Ondertussen is chauffeur Jorgen Peppelman terug met een pallet met enkele flinke rollen, samen goed voor 6,5 ton. Met een lastzwaartepunt van 900 mm is dat dus geen probleem voor de E70. “Het voelt zeer stabiel en zeker aan”, meldt hij. “Ook de nauwkeurigheid van de mastbediening is weer dik in orde.”

In aanloop naar de komst van mogelijke attachments is de nieuwe E70 voorbereid met een dubbele hydraulische aansluiting. Andere extra's zijn de BlueSpot veiligheidslamp en een vaste stekkeraansluiting onder de achterklep voor het makkelijk kunnen laden van de 1240 Ah/80V batterij.

“Deze batterij gaat 6 tot 6,5 uur praktische rijtijd mee en dat is ruim genoeg voor ons werk”, beredeneert Lion van Geffen. “We rijden niet continu met zulke zware lasten. Het is net om die extra capaciteit te hebben op het moment dat het echt nodig is.”

Net als de keuze voor elektrisch rijden is ook de aanschaf van de BlueSpot niet toevallig. Bij Wuppermann Staal Nederland en ILN is veiligheid een topprioriteit.  ILN past BlueSpot reeds toe op enkele andere trucks die ze in het magazijn en rondom de productie inzet. De attentiewaarde van de trucks naar de omgeving is merkbaar verhoogd.

“Vooral omdat we ook de achteruitrijd-pieper handhaven en je soms gewoon niet weet uit welke richting het geluid komt”, stelt Van Geffen. “Het blauwe lichtje zie je direct en zo weet je ook meteen de richting van de truck.”

Vijf ton voor de container

De aanschaf van de Linde E50 5 tonner is een aanvulling op de bestaande vloot. De nieuwe truck is vooral bestemd voor het beladen van containers en blijft met zijn dak- en doorrijhoogte netjes binnen de containermaat.

ILN verlaadt op vrachtwagens, treinwagons en schepen en ziet een toename in het containerverkeer. Lion van Geffen: “Met de nieuwe E50 haken we in op die trend. Dit type truck is de basis van onze vloot, want vrijwel het gehele magazijn is op de vijftonner ingericht. Eén van de eerder aangeschafte E50’s heeft in twee jaar dik twaalfduizend uur gedraaid, dat wil wel wat zeggen!”

ILN kiest principieel voor Linde. Het bedrijf rijdt al jaren, ook in Oostenrijk, met dit merk. De chauffeurs zijn gewend aan de tweepedalen bediening en regeling van de mastfuncties via de Linde Load Control hendels. “Daarbij wisselen we niet snel van partner, vooral niet als alles naar wens verloopt”, vat Lion de samenwerking met MotracLinde samen. “De service, de snelheid en de kwaliteit van het product, het past fraai bij elkaar. We zijn prima tevreden.”