Clicky


Speksnijder Logistiek moet opheldering geven over niet betalen chauffeurs - UPDATE!

Speksnijder Logistiek moet opheldering geven over niet betalen chauffeurs - UPDATE!
20-05-2015 12:42 | Transport | auteur Marcel van der Voort

HAZERSWOUDE-DORP - FNV en Stichting VNB hebben Speksnijder Logistiek in Hazerswoude via een brief verzocht opheldering te geven over het niet betalen van verschillende vrachtwagenchauffeurs.

Volgens de vakbond en VNB krijgen chauffeurs die werken vanaf de Albert Heijn distributiecentra in Tilburg en Pijnacker geen verblijfskostenvergoeding wanneer ze langer dan 4 uur vanaf de standplaats afwezig zijn.

“Hier zijn wij achter gekomen doordat chauffeurs ons stukken hebben aangeleverd”, aldus bestuurder Frank Pavias van FNV.

Hij vervolgt: “Hieruit blijkt dat de cao niet wordt nageleefd. Wij confronteren het bedrijf nu met de omgekeerde bewijslast.”

“Doordat het bedrijf de verblijfkosten niet heeft betaald kan het per chauffeur om behoorlijk wat geld gaan. Het loopt echter niet in de duizenden euro’s per persoon”, laat de vakbondsman weten.

“De chauffeurs hebben eerst zelf geprobeerd om het geld van de werkgever te krijgen. Ze merkten dat ze niet werden betaald na de verzoeken en uiteindelijk is via ons de Stichting VNB ingeschakeld.

“Als het bedrijf ontkent of niet reageert dan wordt het een juridische kwestie”, meldt Pavias. De brief is verstuurd op 7 mei en binnen 4 weken na dagtekening moet Speksnijder Logistiek aantonen dat ze de cao wel correct hebben nageleefd.

“Wij willen dat ze vaststellen dat de vergoedingen inderdaad betaald moeten worden. En dat ook daadwerkelijk gaan doen.”

Intimidatie

Eerder waren er ook signalen dat er zaken niet goed gaan bij het transportbedrijf aan de Duitslandlaan 32. “Er zijn twee jaar geleden meldingen aan ons gedaan dat chauffeurs geïntimideerd werden. Ze voelden zich gedwongen om in het weekeinde te werken”, stelt Pavias.

“Wij hebben vervolgens pogingen gedaan om het na te gaan. Zo is er een enquête gehouden om erachter te komen wat er aan de hand is. Het intimideren is niet ontkend, maar de hoeveelheid reacties bleef beperkt. Dat kan natuurlijk te maken hebben met de bedrijfscultuur.”

Reactie

Transport Online heeft directeur Adriaan Speksnijder woensdagochtend gesproken. “Ik ken de brief niet”, beweert hij. Hij belooft één en ander uit te zoeken en te reageren.

Dat doet hij donderdag aan het begin van de middag: "Ons bedrijf betaald conform de cao de onkostenvergoeding aan al onze chauffeurs.In de verwerking van de onkostenvergoeding is geconstateerd dat de berekening niet altijd klopt."

"De berekening van de onkostenvergoeding is volledig geautomatiseerd en er blijkt maar een deel van het bedrijf/chauffeurs niet correct de vergoeding te ontvangen."

"De brief hebben we ontvangen en inmiddels is de stichting VNB al uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens het gesprek zullen we de ontstane situatie uitleggen en de gevraagde stukken overhandigen."

"Al met al een uiterst vervelende situatie. Dit probleem had door ons al eerder opgelost moeten zijn", aldus de directeur.