Clicky


Minister Schultz: “Nederland heeft alle belang bij een schone en veilige scheepvaart

Minister Schultz: “Nederland heeft alle belang bij een schone en veilige scheepvaart
20-05-2015 12:08 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

NOORDWIJKERHOUT - Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft bij de jaarlijkse bijeenkomst van de 'Port State Control Committee of the Paris MoU on Port State' in Noordwijkerhout benadrukt dat Nederland alle belang heeft bij een schone en veilige scheepvaart. "Onze maritieme sector is van groot economisch en maatschappelijk belang. Die positie willen we verstevigen. Daar hoort bij dat we ons blijven inzetten voor een goede en geharmoniseerde internationale handhaving.”

Minister Schultz heeft in februari zelf (incognito) meegelopen met inspecteur die een inspectie verrichtten van een bulk carrier met kolen, afkomstig uit the Isle of Man. Hoewel het slechts één van de achttienduizend inspectie was die de 27 landen van de Paris MoU jaarlijks laat uitvoeren, gaf het de minister toch een goede indruk van de praktijk.

"Ik heb gezien hoe de certificaten werden gecontroleerd die door het vlaggenland waren afgegeven. Ook heb ik vervolgens mee geïnspecteerd of de papieren ook klopten met de praktijk van het schip. De controle ging van schavotje tot machinekamer. Van stuurhut tot kombuis. Het was een prima schip; geen sprake van aanhouding of penalty."

Door de praktijkervaring is de motivatie van de minister om te zorgen voor een soepele, optimale naleving van de regels met een effectieve inzet van middelen, alleen maar gegroeid. Zij is groot voorstander van een inspectiesysteem dat gebaseerd is op risicoprofielen. "Meer aandacht voor schepen met een slechte track record die gebaseerd is op inspectieresultaten, en minder aandacht voor schepen die het goed doen", vat Schultz kort en bondig samen.



Kwaadwillende reders

Zij noemt het New Inspection Regime dat in 2011 is ingevoerd is een goede stap vooruit, maar wil continue evaluering om te kijken of de ambities ook worden waargemaakt. Schultz is ook voorstander van een Europees en mondiaal gelijk speelveld. "Scheepvaart is per definitie mondiaal. Schepen zouden op dezelfde manier moeten worden beoordeeld. Op dit moment zijn we nog niet zo ver."

Als voorbeeld noemt de minister de nieuwe zwavelnorm van 0,1% die in een deel van de Paris MoU-regio per 1 januari van dit jaar is ingegaan. "Een goede maatregel omdat dit schone lucht bevordert. Het is echter wel van belang dat deze norm op een goede manier wordt gehandhaafd. We moeten voorkomen dat kwaadwillende reders een voordeel kunnen halen uit het niet voldoen aan de maatregel."

Nederlands belang bij Port State Control

De inspectieresultaten tonen nut en noodzaak van Port State Control door de Paris MoU overduidelijk aan, vindt minister Schultz. "In vijftien jaar is het aantal aangehouden schepen gedaald van negen procent naar drie procent. De schepen zijn aanwijsbaar veiliger en schoner geworden."

Ze benadrukt dat ook Nederland alle belang heeft bij Port State Controle. "Onze maritieme sector is van groot economisch en maatschappelijk belang. Negentig procent van het volume van alle Nederlandse im- en export gebeurt over zee en in de maritieme sector verdienen 224.000 mensen hun brood. De sector levert de Nederlandse economie ruim 21 miljard euro op."