Clicky


Convenant maritieme industrie Nederland en Turkije

Convenant maritieme industrie Nederland en Turkije
19-05-2015 16:54 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

ROTTERDAM - De Nederlandse overheid en een consortium Nederlandse bedrijven hebben het convenant ‘4TuNe: a prosperous future for Turkish and Dutch Maritime Technology’ ondertekend. Dit convenant verbindt de maritieme industrie van Nederland met die van Turkije. Het was de vijftigste ondertekening sinds de start van het programma Partners for International Business (PIB) in juli 2012.

Het convenant wil samenwerking bevorderen tussen de Turkse en Nederlandse maritieme industrie op het gebied van vlootvernieuwing, maritieme clustervorming en human capital. Onder andere door middel van beursbezoeken, handelsmissies, road shows, het aanbieden van technische pakketten en financieringspakketten, het opzetten van een maritieme clusterorganisatie in Turkije en een liaison.

De bedrijven die het convenant ondertekenden zijn: Ahoy Rotterdam, Alewijnse Marine Systems-Alewijnse Noor, Marstrat, Mastex Software, Promac, STC-NESTRA, Yanmar Europe en Nederland Maritiem Land.

Kansen in Turkije

De scheepsbouwcapaciteit in Turkije is in de afgelopen tien jaar verzesvoudigd. Dat betekent dat de huidige werfcapaciteit veel groter is dan het daadwerkelijke orderboek. Tegelijkertijd is er aan de vraagzijde (rederijen) van general-cargo-schepen sprake van een sterke vervangingsmarkt. Alleen al voor de Turkse thuismarkt wordt die geschat op vijfhonderd schepen (orderwaarde € 2,5 miljard). Dit biedt kansen voor de Nederlandse maritieme industrie.

In de besluitvormingsketen over bouwopdrachten zijn de rederij/eigenaar van het nieuw te bouwen schip en de scheepswerf leidend. Zo bepaalt de reder waar het schip wordt gebouwd, welke prijs hij wil betalen en aan welke eisen het schip moet voldoen. Rederij en werf bepalen samen welke equipment aan boord komt en hoe het ontwerp eruit komt te zien. Nederlanse bedrijven (het consortium) kunnen deze scheepsuitrusting en de montage ervan leveren. Dit beslaat al snel zo'n zeventig procent van de waarde van het schip. De cruciale slagingsfactor is of de financiering van het schip rondkomt. Het convenant speelt hier op in.

Turkse betrokkenheid

De Turkse overheid heeft tijdens een bilateraal overleg tussen de Turkse en Nederlandse ministeries van Transport in november 2014 de wens uitgesproken om de samenwerking binnen de maritieme sector tussen beide landen voort te zetten en verder te versterken. Het convenant geeft een impuls aan deze samenwerking.

Partners for International Business

Partners for International Business (PIB) is een programma van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Met deze dienstverlening sluit de Nederlandse overheid een partnerschap met het bedrijfsleven. PIB richt zich op groepen van bedrijven, eventueel aangevuld met kennisinstellingen, die gezamenlijk een buitenlandse markt willen betreden. Daarbij wordt gewerkt vanuit een afgestemde strategie in plaats van losstaande activiteiten.

Met economische diplomatie kan de overheid handels- en investeringsbelemmeringen proberen weg te nemen, zodat ondernemers kansen kunnen verzilveren. PIB richt zich op Nederlandse bedrijven uit de Topsectoren (Energie, Life Sciences & Health, Creatieve Industrie, Water, Agrofood, Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen, Logistiek en Chemie) en op een aantal focuslanden.