Clicky

 
Transport Online - Binnenvaartschipper Kees Egas heeft alleen stress bij laag water

Binnenvaartschipper Kees Egas heeft alleen stress bij laag water

Binnenvaartschipper Kees Egas heeft alleen stress bij laag water
19-05-2015 14:39 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

ARNEMUIDEN – Kees Egas (36) uit Arnemuiden is binnenvaartschipper. Hij vaart met een beunschip en vervoert zand en grind naar voornamelijk België, afkomstig van Maas en Beneden-Rijn. Hij heeft een vaste opdrachtgever: Van Oord Handel & Transport.

Vandaag ligt hij voornamelijk te wachten in Antwerpen. “We liggen al twaalf uren te wachten en hopen over een uurtje of drie te kunnen lossen. We kunnen alleen lossen met opkomend water”, vertelt Kees. De bestemming is Niel in België. “De rivier waar we lossen heet de Rupel. Na het lossen moeten we voor laag water wegwezen, anders staat het schip breuk”, vertelt Kees. “Dat is soms wel even stressen, maar stress is gezond toch?”



Kees is van kinds af aan het leven op een binnenvaartschip gewend, zijn vader en moeder voeren ook. Op zijn 21e is Kees voor zichzelf begonnen, de jaren daarvoor ging hij met zijn vader mee. Momenteel vaart hij met één matroos. Wat Kees betreft blijft hij dit werk nog jaren doen. “Het bevalt mij uitstekend.” Zijn schip is zijn huis, aan de vaste wal heeft hij alleen een postadres, bij zijn ouders. “In de weekenden liggen we wel stil, dan ben ik ook aan de wal te vinden”, voegt Kees toe.



Hij houdt van de vrijheid die hij als binnenvaartschipper heeft en van de manier van leven. “Ik ben ermee opgegroeid, ik weet niet beter. Ik heb ooit eens stage gelopen in een constructiehal, maar wist meteen dat dat niets voor mij was. Dit werk is heel divers.” Als het schip stilligt, hebben Kees en zijn matroos nog genoeg te doen. “Het is niet altijd alleen maar varen. We moeten elke dag laden en lossen, daarnaast is er genoeg onderhoud aan het schip: de motoren nakijken, schilderwerk… En het is ook je huis hè, dat moet ook op orde gehouden worden.”



Kees weet dat lang niet alle schippers willen doen wat hij doet: wachten op opkomend water. “Wij hebben met getij te maken en dat wil lang niet iedereen. Het betekent namelijk ook dat je ook ’s nachts moet lossen en soms om twee uur ’s nachts je bed uit moet.” Kees houdt er wel van, ’s nachts werk. “Dan is het rustig op het water. Ik vergelijk het wel met ’s nachts in de auto, dan is het rustig op de weg. Overdag sta je in de file. Nou, op het water kan het overdag ook erg druk zijn, vooral nu het weer mooi weer wordt en je weer meer te maken hebt met pleziervaart.”



Volgens Kees is het in het zomerseizoen oppassen geblazen op het water. “We hebben sowieso elk jaar wel een confrontatie met een recreant. Het loopt gelukkig tot nu toe altijd goed af. Ik zeg altijd: net als een vrachtwagen hebben wij ook een dode hoek. Ga er maar vanuit dat als jij mij niet meer ziet zitten, ik jou ook niet zie.” Kees heeft wel meegemaakt dat het nog maar net goed afliep. Maar hij geniet wel van het varen met mooi weer.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,080
Diesel2,084

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden