Clicky

 
Transport Online - Lezers Transport Online: Emigreren? Graag!

Lezers Transport Online: Emigreren? Graag!

Lezers Transport Online: Emigreren? Graag!
18-05-2015 16:39 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DE WESTEREEN - De redactie plaatste eerder vandaag wederom een artikel over een vrachtwagenchauffeur die is geëmigreerd die is geëmigreerd: Nederlander Jacco Meijvogel verhelpt pech onderweg aan vrachtwagens in Zweden

Inmiddels zijn al meerdere vrachtwagenchauffeurs bij de redactie bekend die naar Zweden zijn geëmigreerd. Om erachter te komen hoe onze lezers denken over emigratie plaatste de redactie een oproep op Facebook. Hier werd massaal op gereageerd, door vrachtwagenchauffeurs die kortgeleden of al veel langer zijn vertrokken, maar ook door chauffeurs die stiekem wel eens denken over emigreren en aan de 'ervaringsdeskundigen' vroegen hoe dat in zijn werk gaat, in bijvoorbeeld Amerika.

Zweden is een populair land onder emigrerende vrachtwagenchauffeurs, evenals Canada. Het verdienen van 'een eerlijke boterham' wordt hier onder andere als reden voor genoemd. Ook Amerika wordt meerdere malen genoemd, volgens een ervaringsdeskundige een goede zaak: "Er is is Noord-Amerika een chronisch tekort aan chauffeurs."

Niet allemaal rozengeur en maneschijn

Ook Noorwegen trekt chauffeurs, evenals Spanje, Italië, Australië en Hongarije. Dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is, laat de reactie van één van de lezers op Facebook zien: "Ik heb drie jaar gereden in Canada en de USA en was wekenlang van huis. Al die tijd in de auto geleefd, geen sociaal leven op kunnen bouwen. Om over de winters die hier zes maanden duren nog maar te zwijgen." Ook Zweden, toch een land dat in trek lijkt te zijn bij Nederlandse chauffeurs, heeft zo zijn nadelen. "Hier in Zweden zijn de winters niet korter en aangezien er hier weinig tot geen truckstops zijn, is het constant improviseren over hoe en waar je spullen te wassen en/of fatsoenlijk eten te kunnen kopen."



Vele regels en verdringing

Vrachtwagenchauffeurs blijken te vertrekken omdat ze meer vrijheid willen, ze zijn de vele regels in de Nederlandse en Europese transportwereld zat en zien meer kansen in andere landen. Ook 'minder last van geweld' wordt als reden genoemd en ook de verdringing op de arbeidsmarkt door onder andere Oost-Europese chauffeurs doet Nederlandse chauffeurs uitwijken naar andere landen.

Leegloop

Dat laatste doet een aantal lezers wel vrezen voor een 'leegloop' onder Nederlandse chauffeurs in Nederland en Europa. "Ik stam nog uit de tijd dat je overal Nederlandse truckers tegenkwam", meldt een lezer. "Van duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Portugal en Scandinavië tot aan het Midden-Oosten en Carachi en zelfs nog verder. Ik heb wel gehoord dat er jongens naar Alma Ata reden, de Chinese grens."

'De politiek' wordt genoemd als grote boosdoener, Brussel en Europa zouden niets aan de kapot geconcurreerde markt willen doen. Wat denkt u? Rijden er over een aantal jaren helemaal geen Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in Nederland en de rest van Europa? Wie zou daar wat aan moeten doen? Is het alleen een zaak van de politiek of kunnen chauffeurs en transportbedrijven zelf ook bijdragen? Mail uw reactie naar t.vanknijff@transport-online.nl

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,084
Diesel2,084

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden