Clicky


Uitgebreide testen veiligheid Salland-Twentetunnel

Uitgebreide testen veiligheid Salland-Twentetunnel
13-05-2015 15:49 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

TWENTE - In aanloop naar de opening van de Salland-Twentetunnel, in augustus of september, worden de veiligheidssystemen in de tunnel uitgebreid getest. Ze zijn op tal van manieren aan elkaar gekoppeld, zelfs met elkaar vervlochten. Dat maakt het complex. Omgevingsmanager Peter van ’t Hoog geeft tekst en uitleg. "We willen zeker zijn dat het werkt."

Wie in de tunnel staat, ziet niet direct wat er onder, in en rond de tunnelbuizen allemaal voor systemen zijn aangelegd. En ook niet hoe ze met elkaar samenwerken en vervlochten zijn. "Dat begint al in het asfalt", vertelt Peter. "Daarin zitten tal van detectielussen. Als die een afwijking in de tunnel waarnemen, bijvoorbeeld als verkeer langzamer rijdt dan gebruikelijk, dan gaat er een signaal naar de verkeerscentrale in Wolfheze. Dat gaat via het glasvezelnetwerk langs de rijkswegen. Van daaruit worden dan de matrixborden buiten en in de tunnel ingeschakeld om een aangepaste snelheid aan te geven."

Als een auto of vrachtwagen door bijvoorbeeld pech op de vluchtstrook belandt, dan treden meer systemen in werking. Zo zijn er vijftig camera’s die de situatie in de tunnel dag en nacht in de gaten houden. Als een voertuig stil komt te staan, registreren ze de precieze locatie en sturen ze het beeld door naar Wolfheze.

Peter: "De medewerker zoomt in op de bewuste plek en kan de inzittenden dan via de omroepinstallatie aanwijzingen geven: bijvoorbeeld om in de auto te blijven of naar een van de rode hulppostkasten te gaan om de telefoon te gebruiken." Als iemand de kast opent, gaat er óók een signaal naar de verkeerscentrale. "Zo weten we het altijd meteen als er iets speelt."

Blussen

In de tunnel vinden voortdurend luchtkwaliteit metingen plaats. Is er sprake van rookontwikkeling, dan signaleert het systeem dat direct en wordt er ingegrepen. De matrixborden gaan aan, bij de toeritten van de tunnel treden de verkeerslichten in werking en de slagbomen gaan dicht. Het verkeer wordt vanaf de verkeerslichten over de omrijdroute via plaatselijke hoofdwegen geleid. De blusleidingen in de tunnel lopen vol met water uit een groot bluswaterreservoir onder het diepste punt van de tunnel. En de ventilatoren gaan draaien om de rook af te voeren. Allemaal in enkele minuten tijd.

"De aansluitingen voor de brandslangen zitten in de hulppostkasten. Daarin hangen ook brandblussers", voegt Peter daaraan toe. "Die zijn met de verkeerscentrale gekoppeld: als iemand een blusser pakt, ziet de centrale dat meteen."