Clicky


Freight Watch: Steeds meer diefstal uit vrachtwagens in Europa

Freight Watch: Steeds meer diefstal uit vrachtwagens in Europa
13-05-2015 14:55 | Criminaliteit | auteur Tine van Knijff- van Hijum

AMSTERDAM - Het Intelligence Center van de Supply Chain van de organisatie Freight Watch International heeft onderzoek gedaan naar de diefstal van lading uit vrachtwagens in heel Europa. De conclusie van het onderzoek is dat de diefstal toeneemt en dat de dieven steeds professioneler te werk gaan. Toch zijn er ook verschillen in waar de criminelen vandaan komen, tot de soort goederen waar ze naar op zoek zijn.

Nederland: op routes naar België en Duitsland

In Nederland worden de de meeste ladingen ontvreemd uit vrachtwagens die geparkeerd staan bij bedrijven, of op parkeerplaatsen langs de weg. In 2014 vonden 366 van deze diefstallen plaats, in 2013 waren dat er nog 430. De Nederlandse politie denkt dat de afname komt doordat er een grote bende is gearresteerd, verantwoordelijk voor veel van deze diefstallen.

De diefstallen worden vooral gepleegd op routes die leiden naar Duitsland en België, op de A2, A16, A50 en A67. Het gebeurt vooral 's nachts en weekends. Bij bedrijven worden hekken stukgemaakt, evenals toegangsdeuren. De dieven lijken vooral uit te zijn op elektronica. Het gaat om criminelen uit eigen land en om bendes uit Oost-Europa die even de grens oversteken en dan weer terugkeren, of in bijvoorbeeld Duitsland nog eens hun slag slaan.



België: langs de E19 en E42

In België worden zeventig procent van alle diefstallen uit vrachtwagens gepleegd op de E19 en de E42. Langs die routes zijn helemaal geen beveiligde parkeerplaatsen, hier slaan de criminelen in de helft van alle gevallen toe. Meer dan 450 diefstallen werden er volgens de Belgische politie gepleegd, in 99 procent van de gevallen door het zeil van een trailer kapot te snijden of een deur open te breken. Het gebeurt vooral 's nachts door lokale criminele groepen die steeds professioneler worden.

Duitsland: Oost-Europese bendes

Duitsland is het grootste transportland van Europa. Ondanks dat heeft het land lang niet genoeg beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Hier gebeuren dan ook de meeste diefstallen, vooral langs de A2, A4 en A7. Volgens de Duitse politie in totaal meer dan vijfduizend diefstallen vanuit vrachtwagens en meer dan 1700 diefstallen van complete vrachtwagens. Wat opvalt is dat de criminele bendes die de diefstallen uitvoeren, vaak niet weten wat er in de trailers zit. Ze snijden er een aantal open, als het niks is, gaan ze naar de volgende. Ze zijn vooral op zoek naar elektronica en naar metalen zoals koper. Ze gaan 's nachts van de ene naar de andere parking om hun slag te slaan.

De bendes komen vooral uit Polen, Tsjechië, Hongarije, Moldavië, Roemenië, Bulgarije en Oekraïne. Wat ze stelen gaat vaak mee terug naar Oost-Europa om het daar weer te verkopen. Wat opvalt is dat deze criminelen vaak informatie van binnenuit bedrijven krijgen; van buitenlandse werknemers die bij Duitse bedrijven werken en informatie over transporten doorgeven. Er is in Duitsland dus een verschil tussen bendes die lukraak te werk gaan op zoek naar goederen en bendes die weten waar spullen van waarde weg te halen zijn uit vrachtwagens.

Er worden in Duitsland tot 2017 zesduizend nieuwe parkings gebouwd, heeft de overheid daar beloofd, maar ze hebben er niets bij gezegd of die nieuwe parkings wel of niet beveiligd gaan worden.



Frankrijk: kaping vrachtwagens

In Frankrijk vindt een vijfde van alle ladingdiefstallen plaats in en rond Parijs. Wat hier opvallend vaak gebeurt is dat vrachtwagens gekaapt worden in de buurt van distributiecentra. Ook wordt er veel gestolen uit stilstaande vrachtwagens, dit gebeurt met name door Oost-Europese bendes. In 2014 waren er 2300 ladingdiefstallen, schat de Franse politie. Dat zijn er veertig procent meer dan in 2013, toen waren het er 1673.

Italië: maffia verantwoordelijk

In Italië is het vooral de maffia die zich goederen uit vrachtwagens toe-eigent. Zij zijn vooral op zoek naar medicijnen, tabak en luxe etenswaren. Gewelddadige overvallen opp vrachtwagens gebeuren in Italië veel meer dan in de rest van Europa, evenals het kapen van volledig beladen vrachtwagens. Deze criminelen hebben zelf technologie beschikbaar waarmee ze GPS-signalen kunnen uitschakelen en ze gebruiken blauwe lampen waardoor chauffeurs denken dat de politie hen sommeert de wagen aan de kant te zetten. Een andere verontrustende trend in Italië is dat de maffia steeds meer transportbedrijven lijkt over te nemen, als gevolg van de economische crisis kunnen veel transportbedrijven het hoofd niet meer boven water houden.

Engeland: cybercrime

In Engeland zijn de routes A1/M1, M5/6 en de A14 berucht waar het gaat om diefstallen vanuit vrachtwagens. Ook weer op onbeveiligde parkeerplaatsen en door steeds beter georganiseerde bendes, de politie schat dat er zo'n vijftig bendes actief zijn. Ook cybercrime speelt een steeds grotere rol in Engeland. De criminelen komen vaak uit eigen land.

Spanje: bendes uit Noord-Afrika

Spanje heeft een groot aantal beruchte routes: de E90, E804, E7, R4, AP41, E5, E15, E902 en de A92. In 96 procent van de gevallen gaat het om diefstal uit geparkeerde vrachtwagens op onbeveiligde parkings. Sinds de crisis worden er steeds vaker vrachtwagens van bedrijven gestolen waarmee de criminelen gestolen goederen kunnen vervoeren. De bendes die dit doen komen voornamelijk uit Noord-Afrika en Oost-Europa. Er zijn bendes bij die gespecialiseerd zijn in diefstal uit rijdende vrachtwagens.

Zweden: diefstal van diesel

In Zweden moeten chauffeurs oppassen langs de E6, E40 en snelweg 40. Ook hier worden de meeste goederen ontvreemd vanuit de vrachtwagen, op onbeveiligde parkeerplaatsen. Maar in Zweden is nog iets aan de hand: de diefstal van diesel uit vrachtwagens. Dit kwam in 2014 maar liefst 9268 keer voor rapporteerde de Zweedse politie.



Oost-Europa: gestolen vrachtwagens

In Centraal en Oost-Europa zijn de wegen E65, E60, E40, E30, E74, E80, E81 en A1 niet veilig voor vrachtwagenchauffeurs. Georganiseerde bendes met gestolen vrachtwagens uit bijvoorbeeld Oekraïne slaan hun slag in Polen en Tsjechië. Zij zijn moeilijk op te sporen omdat ze met valse papieren en kentekens rijden. Het conflict in Oekraïne in 2014 zorgde ook voor een toename in gewapende overvallen door milities.

Rusland: georganiseerde bendes

In Rusland worden goederen uit vrachtwagens gestolen langs de M10, M4 en M1, alledrie wegen van en naar Moskou. Het gaat hier om zeer goed georganiseerde bendes die buiten de gangbare routes gebruikmaken van het feit dat de wegen in Rusland vaak slecht zijn en de parkings niet beveiligd.