Clicky


Directe containertrein tussen Rotterdam en Straatsburg

Directe containertrein tussen Rotterdam en Straatsburg
08-05-2015 14:58 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

ROTTERDAM - European Gateway Services (EGS) en H&S Container Line laten sinds begin dit jaar samen een directe containertrein rijden tussen Rotterdam en Straatsburg in noordoost Frankrijk. De belangrijkste aantrekkingskracht voor klanten is zijn betrouwbaarheid.

"In het EGS netwerk kunnen we klanten nu ook twee keer per week een directe trein op het gebied van de Bovenrijn bieden", zegt Paul Zoeter, netwerkmanager bij EGS. "Lading die in Rotterdam op dag A op het spoor gaat, komt op dag B aan Straatsburg en vice versa. Het is onze ambitie om zo snel mogelijk het aantal vertrekken in beide richtingen op te voeren naar vier.

EGS gebruikt het Duitse spoornet voor deze treindienst. Vanaf Rotterdam gaat het via Venlo naar het Duitse Kehl, tegenover Straatsburg aan de andere kant van de Rijn. Een rangeerlocomotief trekt de trein over de Rijnbrug naar de Container Terminal Strasbourg - Nord.

Sterke partner

EGS's partner in de verbinding is H&S Container Line. Vanaf Kehl en Straatsburg heeft H&S Container Line al enige tijd eigen binnenvaartdiensten op Rotterdam en de Belgische havens. Men miste echter een railverbinding met Rotterdam, legt Maik Bastian, general manager van H&S Container Line uit.

"Samen met EGS hebben we dat gat nu gedicht. We werkten al samen in de Container Alliance Niederrhein, waarin EGS en H&S het transport per binnenvaartschip regelen tussen DeCeTe (EGS Duisburg, ed) en de zeehavens regelen, samen met Contargo Waterway Logistics."

Haven-deur

H&S Container Line heeft eigen kantoren in Kehl en Straatsburg. "Dit is een perfect startpunt voor haven-deur logistieke oplossingen", zeggen de twee partners. "We zitten hier in het hart van de bedrijvigheid. Aan de Bovenrijn zitten talloze Europese Distributie Centra, terwijl bier, meel (regio Straatsburg), papier en machines (regio Kehl) de nieuwe verbinding veel potentiele uitgaande lading kunnen leveren. Omdat Rotterdam voor diepzeediensten vaak eerste en/of laatste aanloophaven in Europa is, kunnen klanten hun voordeel doen met kortere transittijden. Hierbij aansluitend is Stratsburg een draaischijf voor efficiënt doortransport dieper Frankrijk in", verduidelijken Bastian en Zoeter.

"Naar het zuiden is de eerstvolgende achterlandterminal Lyon, 500 kilometer verderop. Daar ligt niets tussen." Natuurlijk is het ook belangrijk dat de Container Terminal Strasbourg - Nord uitgebreide depotfaciliteiten heeft. Daardoor kunnen lege containers gemakkelijk geherpositoneerd worden.

EGS en H&S Container Line realiseren zich dat betrouwbaarheid cruciaal is voor het welslagen van de nieuwe treindienst. "We doen er daarom alles aan om de treinen op tijd te laten vertrekken en aankomen. Onze dienstverlening aan de klant is zo betrouwbaar als een Zwitsers horloge."

Foto's

  • J.Roeland
    KLG EUROPE