Clicky


Staatssecretaris Mansveld: hacken vliegtuigen op termijn verwachte mogelijkheid

Staatssecretaris Mansveld: hacken vliegtuigen op termijn verwachte mogelijkheid
06-05-2015 10:12 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DEN HAAG - Tweede Kamerlid Wassila Hachchi van D66 heeft staatssecretaris Wilma Mansveld schriftelijke vragen gesteld over het hacken van passagiersvliegtuigen van buitenaf, naar aanleiding van een artikel waarin het Adviesorgaan van de VS (GAO) waarschuwt voor de kans dat vliegtuigen kunnen worden gehackt.

Hachchi wilde van de staatssecretaris weten of de kans op hacken van een passagierstoestel binnen het Nederlands luchtruim ook toeneemt. Volgens Mansveld is het een op termijn verwachte mogelijkheid gezien de ontwikkelingen binnen de luchtvaart. "Het rapport roept vooral op tot richtlijnen voor een betere beveiliging van luchtvaartsystemen, bijvoorbeeld op het gebied van testen en gecontroleerde ontwikkeling van systemen voor luchtverkeersdienstverlening."

De staatssecretaris legde uit dat op Europees niveau cybersecurity nu meer specifiek zal worden bekeken. "Zo gaan specifieke eisen op gebied van cybersecurity gesteld worden aan het netwerk en data waarmee de Europese luchtverkeersdienstverleners en netwerkmanager van Eurocontrol werken."



Is de waarschuwing van de GAO ook toepasbaar op het Nederlandse luchtruim, wilde Hachchi vervolgens weten. "Aangezien de burgerluchtvaart een internationale aangelegenheid is, zijn waarschuwingen voor potentiële kwetsbaarheden met betrekking tot dit systeem per definitie ook internationaal relevant", antwoordde Mansveld. Ze zei er echter bij dat twee van de die aanbevelingen specifiek betrekking hebben op de Amerikaanse situatie. "De aanbeveling inzake het opstellen van een cybersecurity threatmodel is zeker toepasbaar voor de Nederlandse situatie, en wordt in aangepaste vorm reeds meegenomen in relevante risico-analyses. Daarbij geldt tevens dat het huidige regime van bepaling van luchtwaardigheid van een vliegtuig erop is gericht mogelijke kwetsbaarheden te ondervangen."

"Daarnaast worden in het rapport aanbevelingen gedaan voor het Amerikaanse NextGen programma, die relevant zijn voor het vergelijkbare Europese SESAR-programma (Single European Sky Air Traffic Management Research). SESAR, de technologische pilaar om te komen tot één Europees luchtruim, heeft tot doel nieuwe technieken en procedures voor luchtverkeersdienstverlening gecoördineerd Europees breed in te voeren. Technische oplossingen om dreigingen op gebied van cybersecurity te minimaliseren zijn als onderdeel van het SESAR-programma meegenomen."