Clicky


Grote verstoringen zorgen voor vervelende start bij de NS

Grote verstoringen zorgen voor vervelende start bij de NS
04-05-2015 15:10 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

AMSTERDAM - “Het eerste kwartaal van dit nieuwe jaar is voor onze reizigers vervelend begonnen. Enkele grote stroom- en ICT-storingen rondom bijvoorbeeld Utrecht, Amsterdam en Schiphol hadden veel impact op onze dienstregeling en zorgden daardoor voor veel oponthoud voor reizigers”, dat zegt Marjan Rintel, directievoorzitter van NS Reizigers in een terugblik op het eerste kwartaal en de vandaag gepubliceerde cijfers daarover op de website van de NS.

“Naast de genoemde storingen hadden ook een breuk in de bovenleiding bij Utrecht en ijs op de bovenleiding eind januari veel effect waardoor we een magere start van het jaar hebben gehad.”

Rintel: “Een speciaal Verbeterteam van NS en ProRail kijkt naar aanleiding van de verschillende grote storingen hoe de impact ervan voor reizigers verder kan worden teruggedrongen, al is dat op ons zeer drukke spoor bepaald geen sinecure. Ik ben daarbij erg blij met de voortvarende acties van ProRail rond bijvoorbeeld Schiphol. De extra inspecties en de afspraken met de aannemers gaan zonder meer helpen de hinder rond de luchthaven terug te dringen.”

90,7% van de reizigers op tijd
Door de diverse storingen viel bijna 3% van de reguliere NS-treinen tot en met maart uit op het zogeheten hoofdrailnet (HRN). Ondanks de uitval van deze treinen en de vertragingen kwam tot en met maart 90,7% van de treinreizigers op tijd aan, volgens de zogeheten reizigerspunctualiteit. Deze indicator laat het percentage reizigers zien voor wie de treinreis qua reistijd is geslaagd. Dat wil zeggen dat de trein daadwerkelijk gereden heeft, bij aankomst minder dan vijf minuten vertraging had en de voor de overstappers geplande aansluiting is gehaald.

De matige prestaties in het eerste kwartaal zijn terug te zien in het oordeel dat klanten NS geven. Zo gaf in het eerste kwartaal 73,6% van de klanten een zeven of hoger, tegen 75,2% in het eerste kwartaal van 2014.

Prestaties op de hogesnelheidslijn
De reizigerspunctualiteit op de hogesnelheidslijn (Thalys en Intercity Direct) was met 83,8% mager. Het gevolg van enkele flinke stormen in combinatie met de eerder genoemde storingen. Zo was de hogesnelheidslijn op vier dagen een groot deel van de dag gesloten door rukwinden boven de Moerdijkbrug.

ProRail en NS kijken of de normen die daar gelden kunnen worden aangepast, zodat de Intercity Direct mogelijk vaker kan blijven rijden. Door de diverse grote storingen in combinatie met de grote populariteit van de Intercity Direct (Breda-Rotterdam-Amsterdam) bleef de geboden capaciteit  in de Intercity Direct het eerste kwartaal met 95% onder niveau.

Tevreden over informatie en zitplaats
Er waren ook diverse verbeteringen te melden in het eerste kwartaal. Zo gaf 79,4% van de reizigers in het eerste kwartaal een zeven of hoger voor de informatie bij ontregelingen in de trein of op het station. Dat was in 2014 nog 76,1%. Ook waren reizigers tevredener over de kans op een zitplaats (67,2% vs. 66% vorig jaar in Q1).

Verder bleef het klantoordeel voor de sociale veiligheid in het eerste kwartaal – ondanks alle berichten over agressie- op hetzelfde hoge niveau als vorig jaar. Door het nieuwe energiecontract met Eneco wist NS verder de CO2-uitstoot van de trein te halveren.