Clicky


Slimme technologie laadt elektrische taxi’s voor Schiphol dertig procent sneller op

Slimme technologie laadt elektrische taxi’s voor Schiphol dertig procent sneller op
30-04-2015 16:26 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

AMSTERDAM - Door de inzet van een slim laadsysteem kunnen elektrische taxi’s voor Schiphol dertig procent sneller laden. Omdat taxi’s gebruik maken van snelladers en normale laadpunten, is verdelen van elektrisch vermogen cruciaal. Cohere heeft in samenwerking met de TU Delft een smart charging laadsysteem ontwikkeld, dat door BAM bij SchipholTaxi is geplaatst.

SchipholTaxi is het eerste bedrijf dat gebruik maakt van de slimme technologie waarbij vier DC snelladers en twintig normale AC laadpunten optimaal op elkaar worden afgestemd. Hierdoor kunnen de 96 elektrische taxi’s dagelijks dezelfde ritten aan als dieseltaxi’s.

Sinds begin dit jaar mogen er alleen nog maar elektrische taxi’s vanaf Schiphol rijden. Dat is een gigantische omslag, die ook gevolgen heeft voor de laadinfra; elektrische taxi’s moeten immers zo snel mogelijk weer volgeladen zijn. Gamis el Bouakili, directeur SchipholTaxi: "Onze chauffeurs rijden vaak meer dan driehonderd kilometyer op een dag. Dat vereist meer dan één keer laden, omdat we werken met een minimale range. Tegenwoordig gebruiken we daarom tijdens dienst vooral de snelladers, en tussen diensten door en ’s nachts de normale laders."

Wijkcentrale
De vier snelladers (60 kW per stuk) en twintig normale laders (22 kW per stuk) vragen veel vermogen. Er is één complete wijkcentrale nodig om alle laders tegelijk van stroom te voorzien. Zonder de slimme laadtechnologie Maxem® was volgens de netbeheerder de enige optie een industriële transformator te gebruiken, maar de kosten hiervoor bleken enorm.

Slimmer laden
In de zoektocht naar een betere oplossing hebben BAM Infra en Cohere de handen ineengeslagen. Als de snelladers worden gebruikt, schaalt het vermogen van de AC laders automatisch terug. Hierdoor is plaatsing van een industriële transformator overbodig en kunnen alle EV-Box laadpunten dertig procent sneller laden als de 60kW snelladers niet worden gebruikt. Een oplossing die duizenden euro’s scheelt.

"Onze klanten zijn zeer tevreden over een elektrische rit. Dus voor ons is het zaak om zoveel mogelijk te rijden en minder te laden. Ik denk dat het ons is gelukt dit slim aan te pakken", aldus El Bouakili.