Clicky


Staatssecretaris Mansveld: 'Vervoer gevaarlijke stoffen buiten de kernen nog stip op de horizon'

Staatssecretaris Mansveld: 'Vervoer gevaarlijke stoffen buiten de kernen nog stip op de horizon'
21-04-2015 10:08 | Gevaarlijke Stoffen | auteur Tine van Knijff

OUDENBOSCH - Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu bracht maandag 20 april een werkbezoek aan de spoorgemeenten Moerdijk-Halderberge-Roosendaal. Het werkbezoek vond plaats bij het gemeentehuis in Halderberge. De staatssecretaris gaf aan dat er voor 2018 geen evaluatie komt van de in het verleden uitgevoerde onderzoeken naar ROBEL-lijn en/of VEZA-boog. Dus blijft het vervoer van gevaarlijke stoffen buiten de kernen om, echt nog een stip op de horizon.

Zij kwam langs om zich te laten informeren door bestuurders en inwoners over de zorgen en bezwaren rondom de mogelijke toename van vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor, als gevolg van de Wet Basisnet Spoor dat per 1 april 2015 is ingegaan.

Het Basisnet Spoor levert weliswaar een verbetering op van de veiligheid binnen de meeste Nederlandse spoorzones, maar bezorgt de drie gemeenten juist extra vervoersbewegingen met gevaarlijke stoffen en de daarbij horende risico’s. De bijkomende zorgen en bezwaren zijn de afgelopen jaren ook frequent onder de aandacht gebracht bij de staatssecretaris aan de hand van diverse gezamenlijke brieven.

De drie gemeenten zetten zich samen met inwoners en de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant in voor meer veiligheid binnen de spoorzones van het traject Roosendaal – Lage Zwaluwe binnen deze gemeenten. Het ministerie heeft 5 miljoen euro toegekend aan de samenwerkende partijen voor de verbetering van de bestrijdbaarheid/hulpverlening en de versterking van de zelfredzaamheid binnen de spoorzones.

Burgemeester Klijs gaf het belang aan van maximale veiligheid aan de hand van referenties. Aan het vervoer van gevaarlijke stoffen zitten risico's. Deze gevaren zijn dichterbij dan wordt gedacht. Burgemeester Klijs gaf een toelichting op wat de drie gemeenten in samenspraak met o.a de Veiligheidsregio hebben ondernomen. Daarnaast werd de wens uitgesproken aan de staatssecretaris om het onderzoek naar een dedicated goederenspoorlijn (speciaal voor goederenvervoer ingerichte spoorlijn) buiten de kernen om te vervroegen van 2018 naar 2015. Deze dedicated spoorlijn blijft voor de drie gemeenten het eindpunt van 'Spoor naar de toekomst'.

Burgemeester Janssen van Halderberge gaf een toelichting over de noodzaak tot verbetering van de bestrijdbaarheid van incidenten op en rond het spoor. Dit aan de  hand van lekkages, van gevaarlijke stoffen of vervuild bluswater die het riool in kunnen lopen tijdens een incident. Door Gabriël van der Heijde namens de Vereniging Alternatief Goederenspoor (VAG) werd een toelichting gegeven over het succes van de VAG in de WOB-procedure en over o.a. de Robel-lijn.

Staatssecretaris Mansveld gaf aan dat er voor 2018 geen evaluatie komt van de in het verleden uitgevoerde onderzoeken naar ROBEL-lijn en/of VEZA-boog. Dus blijft het vervoer van gevaarlijke stoffen buiten de kernen om, echt nog een stip op de horizon. Er komt wel meer aandacht voor de leefbaarheid in de spoorzones, zowel vanuit I&M als Prorail. De samenwerking tussen het minsterie, de drie gemeenten, veiligheidsregio en Prorail wordt geïntensiveerd. Verder worden de signalen over de slechte communicatie over de Wet Basisnet richting inwoners meegenomen. De staatssecretaris komt snel met meer helderheid.