Clicky


Tweede Kamerleden geïnformeerd over noodzaak aanpak knooppunt A1/A30

Tweede Kamerleden geïnformeerd over noodzaak aanpak knooppunt A1/A30
24-03-2015 10:33 | Algemeen | auteur De Redactie

BARNEVELD - De Tweede Kamerleden Betty de Boer (VVD), Remco Dijkstra (VVD) en Duco Hoogland (PvdA) zijn afgelopen maandag geïnformeerd over de noodzaak van de aanpak van knooppunt A1/A30. Zij begrijpen dat er met betrekking tot dit knooppunt iets moet gebeuren om te voorkomen dat dit knooppunt in de toekomst, zeker als knooppunt Hoevelaken op de schop gaat, voor een verkeersinfarct zorgt.

De drie Kamerleden waren op verzoek van het college van burgemeester en wethouders, de BIK, Transport en Logistiek Nederland, verladersorganisatie EVO en VNO-NCW Midden naar Barneveld gekomen. Tijdens een presentatie bij Continental Banden Groep B.V. aan de Nijverheidsweg kregen de Kamerleden te horen waarom de aanpak van het knooppunt A1/A30 de hoogste prioriteit heeft:

- Regio FoodValley, één van de topregio’s in Nederland, is een dynamische regio met veel economische ontwikkelingen. De noordzijde van de regio – met de gemeenten Barneveld en Nijkerk – heeft belang bij een optimale bereikbaarheid via knooppunt A1/A30.

- De aanpak van de A1 (verbreding bij Hoevelaken naar 2x4 rijbanen en bij Apeldoorn naar 2x3 rijbanen) gaat op dit moment aan Barneveld voorbij. De A1 blijft hier 2x2 rijbanen en zorgt daarmee voor een fuik in deze belangrijke oost-west-verbinding.

- De afgelopen jaren is het (vracht)verkeer in Barneveld en Regio FoodValley – vanwege de economische ontwikkelingen – gegroeid. Vanwege de realisering van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen neemt deze groei de komende jaren verder toe. Dit zorgt voor een onaanvaardbare druk op het onderliggende wegennet.

- De afgelopen jaren is het aantal ongevallen en files op en rond het knooppunt A1/A30 toegenomen.

- Het knooppunt A1/A30 is nooit als knooppunt van snelwegen ontworpen. De verkeersregelinstallaties, aan de noord- en zuidzijde van het knooppunt, zijn daarvan een goed voorbeeld.

Gefaseerde totaaloplossing

De Kamerleden De Boer, Dijkstra en Hoogland kregen tijdens hun bezoek aan Barneveld te horen dat een totaaloplossing de beste garantie voor een optimale bereikbaarheid is. Dat betekent dat aan de zuidzijde de verkeerslichten verdwijnen en de uitvoegstrook van de A1 naar de A30 en de invoegstrook van de A30 naar de A1 opnieuw worden vormgegeven. De gemeente Barneveld heeft hiervoor al grond gereserveerd.

Het is vervolgens de bedoeling om aan de noordzijde van het knooppunt een flyover van de A1 naar de A30 te realiseren. De gemeente Barneveld heeft aangegeven dat dit gefaseerd kan worden uitgevoerd: eerst de zuidzijde en daarna de noordzijde. De gemeente Barneveld pleitte maandag voor een nader onderzoek door de minister waarin alle mogelijkheden worden onderzocht en op basis van de uitkomsten een keuze kan worden gemaakt.

Aandacht

De Kamerleden gaven aan te begrijpen dat de bereikbaarheid van de gemeente Barneveld en Regio FoodValley onder druk staat en dat er iets moet gebeuren. Zij gaan er daarom bij de minister van Infrastructuur en Milieu – mevrouw M. Schultz van Haegen – op aandringen om het knooppunt A1/A30 in de infrastructurele plannen op te nemen.

Na de presentatie konden de drie Kamerleden het knooppunt A1/A30 van bovenaf bekijken; een kraan van de Barneveldse Kraan Verhuur hees de Kamerleden tot op 34 meter hoogte.