Clicky


Onderzoek trambotsing Rijswijk naar de Tweede Kamer

Onderzoek trambotsing Rijswijk naar de Tweede Kamer
23-03-2015 10:42 | Algemeen | auteur De Redactie

RIJSWIJK/DEN HAAG - Onduidelijke voorrangsregels op de kruising Vrijebanselaan-Broekmolenweg in Rijswijk hebben geleid tot de botsing van twee trams in Rijswijk op 2 maart 2014. Bij de inrichting van de kruising heeft de doorstroming prioriteit gekregen boven veiligheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar aanleiding van deze botsing. Het onderzoeksrapport is vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.

De botsing vond plaats op de kruising Vrijebanselaan-Broekmolenweg in Rijswijk. Bij de botsing raakten negentien reizigers gewond, waarvan vier ernstig en één zeer ernstig. Beide trams ontspoorden en raakten zwaar beschadigd.

Uit onderzoek van de ILT blijkt dat de bestuurder van tram 19 bij de nadering van de kruising te snel heeft gereden en te laat en onvoldoende heeft geremd om een botsing met tram 1 te voorkomen. Hoewel de foute handelingen van de trambestuurder direct de botsing hebben veroorzaakt, heeft een aantal achterliggende oorzaken bijgedragen aan het ongeval.

Met name de kwetsbaarheid van het kruispunt heeft een rol gespeeld. De kruising was voorzien van een wit-knipperend tram/bus-licht dat het OV toestemming geeft om gelijktijdig de kruising te passeren. Verkeersregels bepalen wie dan voorrang krijgt. Deze bleken in de praktijk moeilijk hanteerbaar waardoor trams die het eerste de kruising oprijden voorrang kregen. Volgens de ILT heeft snelle doorstroming hier de prioriteit boven de veiligheid gekregen.

De ILT concludeert ook dat HTM haar eigen veiligheidszorgsysteem niet volledig heeft nageleefd. Zo heeft HTM bijvoorbeeld geen maatregelen getroffen toen bestuurders aangaven het wit-knipperlicht te willen laten vervangen door vast wit.

Tot slot heeft het uitzicht van de bestuurders een rol gespeeld in de botsing. Begroeiing, bebouwing en een geluidswal belemmerden het onderlinge uitzicht van de trams. 

Maatregelen

De ILT heeft de resultaten van het onderzoek besproken met vertegenwoordigers van de HTM, de gemeente Rijswijk en Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

HTM heeft direct een (tijdelijke) snelheidbeperking ingesteld voor de trams die de kruising Vrijebanselaan-Broekmolenweg naderen. Daarnaast heeft de gemeente Rijswijk op verzoek van HTM de afstelling van de verkeersregelinstallatie bij de kruising aangepast zodat trams niet meer gelijktijdig de kruising passeren. HTM heeft in samenwerking met gemeenten van enkele tientallen verkeerssituaties de voorrangregels tegen het licht gehouden en gemeenten gevraagd daar waar nodig  situaties aan te passen. Ook heeft HTM in samenwerking met diverse gemeenten begroeiing gesnoeid, onder meer op de kruising Vrijebanselaan-Broekmolenweg.

De ILT brengt de signalen van dit rapport ook onder de aandacht van andere vervoersbedrijven en overheden met stadstramlijnen.