Clicky


Heijboer Transport betaalt deurwaarder op de stoep - UPDATE!

Heijboer Transport betaalt deurwaarder op de stoep - UPDATE!
20-03-2015 20:42 | Transport | auteur Marcel van der Voort

ETTEN-LEUR - Heijboer Transport in Etten-Leur heeft donderdag ternauwernood beslaglegging weten te voorkomen. "De directeur heeft de deurwaarder op de stoep betaald", laat bestuurder Henri Janssen van FNV aan de nieuwsredactie van Transport Online weten.

De eigenaar van het transportbedrijf aan de Tussendonk 15, heeft het sinds enige tijd aan de stok met FNV en de daarbij horende stichting VNB. De laatste heeft in september van het afgelopen jaar gelijk gekregen van de kantonrechter in Bergen op Zoom betreffende een vordering op Heijboer Transport.

Te weinig loon

Dat transportbedrijf handelde in strijd met de Cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen. De 135 werknemers kregen te weinig loon. Heijboer Transport moest het tekort met terugwerkende kracht aan de veelal chauffeurs gaan betalen.

Bovendien moest de vakbond van de onderneming 18.500 euro krijgen als schadevergoeding. "Die schadevergoeding betaalde hij niet aan ons. Bovendien heeft hij lang niet alle betaalbewijzen aangeleverd. Dat had de kantonrechter wel bepaald. Hij bleef in gebreke en daarom kwam er actie", stelt Janssen.

Slotenmaker

"Dus stond de deurwaarder, de politie en een slotenmaker bij hem voor de deur. Het was de bedoeling om onder andere computers en telefoons in beslag te nemen zodat hij zijn bedrijfsvoering niet kon voortzetten. De slotenmaker was erbij, om andere sloten in de deuren te zetten, waardoor ze er niet meer in konden."

"De deurwaarder gaf hem vijf minuten om te betalen en hij deed dat ter plekke", zegt de vakbondsman. "Ergens had ik deze actie verwacht. Hij heeft ook wel eens bij een faillissementsaanvraag opeens een deel van de vordering betaald. Wel zonde van het geld. Want hij kreeg er nu ook nog eens 2200 euro incassokosten bij."

"Toch is de zaak voor ons nog niet klaar. Hij heeft slechts een deel van de betaalbewijzen laten zien. Hij moet ook de rest aan ons geven. Gebeurt dat niet dan gaan wij weer naar de rechter of schakelen wederom een deurwaarder in."

Lange adem

Janssen benadrukt: "Wij hebben een lange adem. En maken de sector schoon. Moet dat een dag langer duren, dan duurt het een dag langer."

En: "Deze werkgever vinden wij een aanfluiting voor de transportsector. Hij heeft bijvoorbeeld eerder een werknemer in het kantoor opgesloten. En wilde hem pas laten gaan als er een vaststellingovereenkomst was getekend. Toen wij dat omschreven als ‘gijzeling’ stopte hij ermee."

Directie

Directeur A.J. Willemse geeft zijn versie van de gang van zaken. "In de tijd dat mijn toenmalige compagnon Heijboer ziek was, had ik contact met de vakbond over de naleving van de cao. Wij rijden internationaal, werken uitsluitend met Nederlandse chauffeurs en betalen die volgens de Nederlandse cao. Toch waren er 3 punten waaruit bleek dat wij afwijkend werkten", meldt hij.

"De loonsverhoging kwam een periode te laat. Dat ging om 30 euro per medewerker. Acht loods medewerkers die in het verleden ook op zaterdag werkten, kregen in die periode een vast loon waar de zaterdag bij zat inbegrepen. De cao zegt dat er voor de zaterdag een toeslag moet zijn. Wij hebben het herberekend en er moest voor de werknemers samen nog een bedrag van 5.000 euro bruto worden betaald."

"Het vakantiegeld werd achteraf betaald. De cao vereist dat het in het jaar zelf betaald moet worden. Wij hebben alles in 2014 hersteld."

Principekwestie

Toch kreeg Willemse deze week de deurwaarder op bezoek. Willemse: "Dat komt omdat de kantonrechter een boete had opgelegd van 18.500 euro. Dat moest aan de vakbond worden betaald. Ik heb vanaf de eerste dag tegen ze gezegd: ‘Dat komen jullie maar halen.’ Het is een principekwestie. Omdat ik het er niet mee eens ben. Het is mij de incassokosten, overigens 1.500 euro, waard."

Overzicht

"Onze boekhouder is bezig met een overzicht te maken van de urenspecificaties die nog niet bij de vakbond zijn. Die krijgen ze binnenkort. Het verzoek was er eerder, maar er overleed een chauffeur. Waardoor mijn aandacht eerst daar naartoe ging."

Willemse verklaart dat alles nu is aangepast zodat hij niet opnieuw problemen verwacht. De loods medewerkers werken overigens niet meer op zaterdag.

Gijzelen

Dan is er nog de kwestie van het "gijzelen" van een werknemer waarover Janssen het heeft. Willemse: "Ik heb een medewerker in dienst waarmee ik niet door een deur kan. Het klikt wederzijds niet. Toch zegt hij prettig te werken bij ons. Er was een conflict en ik zei hem dat we het eerst moesten oplossen voordat wij weer aan het werk gingen. En dat wilde ik samen met hem in het kantoor regelen."