Clicky


ETTC Holten investeert in nieuwe VLT remmentestbank

ETTC Holten investeert in nieuwe VLT remmentestbank
12-03-2015 10:19 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Autec-VLT Automotive Equipment leverde onlangs aan European Truck & Trailer Care Holten een compleet nieuwe VLT remmentest- en diagnosebank met geïntegreerd asliftsysteem.

ETTC Holten, voluit ‘European Truck & Trailer Care Holten, opereert sinds 1993 als zelfstandige werkmaatschappij binnen de holding Transportgroep A. Müller, waartoe oa. ook Muller Fresh Food Logistics behoord. Het familiebedrijf vierde in 2013 haar 75-jarig jubileum en wordt geleid door de derde generatie Müller, Jan-Peter en Anton (jr.).

Bij European Truck & Trailer Care kunnen vervoerders terecht voor reparatie en onderhoud aan truck, trailer, koelmotor en alle overige componenten. Met de ervaringen die Müller reeds zelf jarenlang opdoet, weet men dat minimale kosten en stilstand als vervoerder cruciaal zijn. Daardoor kan ETTC de vervoerder op een praktische manier een integrale aanpak en een compleet pakket van diensten aanbieden. Naast de 24-uurs service, cleaning, transport en huren van trucks, zijn ruime openingstijden, gemotiveerd en toegewijd personeel en goed geoutilleerde werkplaatsen, slechts enkele kernwaarden voor een goede rentabiliteit van de klant.

Na in 1985 binnen de eigen Müller werkplaats te zijn begonnen, is Anton Müller jr. in de loop van 1989 nauw betrokken bij de aanschaf van één van de eerste ‘digitale’ remmentestbanken. Er werd gekozen voor ‘het neusje van de zalm’, een echte VLT remmentestbank, welke sinds jaar-en-dag nog immer 100% in Nederland worden ontwikkeld en gebouwd! Eind 1989 werd de remmenstbank in de toenmalige nieuwe APK straat geïnstalleerd, waarna deze op 13 januari 1990 officieel in gebruik werd gesteld en in 1993 onder de Truck en Trailer Service Holten verzelfstandiging  werd voortgezet.

Ruim 25 jaar probleemloze, trouwe dienst later, met gemiddeld 1500 remtesten per jaar, werd er eind 2014 besloten ‘de oldtimer’ af te lossen en tevens, direct een efficiëntieslag te maken, door Autec-VLT de opdracht te gunnen voor een compleet nieuwe VLT remmentest- en diagnosebank met het unieke, volledig geïntegreerde asliftsysteem.

"Naast de uitzonderlijke bouwkwaliteit, duurzaamheid, optimale gebruiksvriendelijkheid en uitstekende performance van de ’89 remmentestbank, hebben ook het hoge serviceniveau en de mentaliteit van ‘beide voetjes op de vloer’ van Autec-VLT voor ons de doorslag gegeven om wederom een VLT remmentestbank aan te schaffen", aldus Anton Müller.

In de loop van februari 2015 werd de remmentestbank, na een bouwkundige aanpassing van de bestaande APK straat, geïnstalleerd en in gebruik gesteld; precies 25 jaar later dus! Volgens Anton Muller: "Deze, werkelijk, unieke mijlpaal van 25 jaar, geeft ons ook voor de toekomst het volste vertrouwen in de levensduur van de nieuwe remmentestbank."

Naast de extreem lange levensduur, levert de nieuwe VLT remmentestbank ook flink wat efficiëntievoordelen op in de vorm van tijdswinst en geen noodzaak meer voor ‘extra paar handen in de put’. Zo kan er, in vergelijking met de conventionele VLT remmentestbank, veel efficiënter gekeurd worden door gebruik te maken van een VLT remmentestbank met volledig geïntegreerd asliftsysteem (gekoppeld aan het asweegsysteem) in combinatie met het eigen voertuiggewicht.

Een erg belangrijke factor in een tijd waarin tarieven en marges nog altijd flink onder druk staan! Een complete remmentest van een 3-assige oplegger met voldoende eigen gewicht kost nu namelijk slechts 6 à 7 minuten. Dit is mede dankzij het VLT Brake Data softwarepakket, waarmee de meetgegevens eenvoudig kunnen worden beheerd en geanalyseerd. Tevens is er 4x4 optie gekozen, want in sommige gevallen kan het voorkomen dat een as ‘lichter’ wordt tijdensde remmentest, waardoor aslastsimulatie middels stroppen nodig is. Daarnaast is deze optie uitermate geschikt voor het kunnen remmentesten van permanent vierwielaangedreven auto’s in het bestelwagen segment.

Naast deze opties is er wederom gekozen de remmentestbank uit te rusten met 2-rolsnelheden, voor het extra snel kunnen uitrollen van een tacho: ‘time is money’. Ook is de nieuwe remmentestbank wederom uitgerust met de unieke VLT rollenblokkering. Dit is ideaal en gemakkelijk bij uitrijden uit de rollen met een aangedreven as en voorkomt tevens veel voorkomende tachostoringen aan het tweede referentiesignaal bij gebruik van een remmentestbank in het algemeen. Deze unieke optie is altijd ingeschakeld, ook wanneer de remmentestbank uit mocht staan en er door de keurstraat gerangeerd moet worden. Om het gebruiksgemak verder te optimaliseren is er gekozen voor een radiografische afstandsbediening, waarmee zowel de bediening van de remmentestbank als de aslift mee geschiedt; aangestuurd door een industriële controller voorzien van embedded software.

Middels de investering in nieuwe VLT apparatuur ziet ETTC Holten de toekomst met het volste vertrouwen tegemoet en kan men de klanten de service blijven verlenen dien men gewend is en gestaag doorgroeien middels de ingezette koers.

Doorgroeien is overigens ook wat de European Trailer Care (ETC) formule doet, waar ETTC Holten oa. deel van uitmaakt en Anton voorzitter van is. Waar Anton Müller in 1993 in Holten begon, had men in 2001 nog slechts 5 collega’s. Anno 2015 zijn het er inmiddels meer dan 40 en wordt er naast de BeNeLux ook uitgebreid in Noord en Oost-Europa. Tijdens de aanstaande Transport Compleet vakbeurs te Hardenberg, van 17 t/m 19 maart, zal oa. uitbreiding naar Zweden bekend worden gemaakt.

Naast de aanwezigheid van ETTC op de vakbeurs te Hardenberg is ook Autec-VLT wederom van de partij. Op stand nr. 436 praten wij u graag bij over dit mooie project en uiteraard ook over onze andere werkplaatsoplossingen