Clicky


Rotterdam The Hague Airport en Maastricht Aachen Airport blijven binnen de normen geluidsbelasting

Rotterdam The Hague Airport en Maastricht Aachen Airport blijven binnen de normen geluidsbelasting
26-02-2015 11:06 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en Maastricht Aachen Airport (MAA) zijn in 2014 binnen de grenswaarden van de geluidsbelasting gebleven. Dat blijkt uit de handhavingsrapportages van de twee luchthavens die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op 25 februari heeft gepubliceerd in de Staatscourant. De rapportages gaan over de periode 1 november 2013 tot en met 31 oktober 2014.

De ILT doet elk jaar verslag over de naleving van de milieuregels en de grenswaarden voor de geluidbelasting door de exploitant en de gebruikers van de luchthavens en maakt hier melding van in de Staatscourant.

Bevindingen naleving milieuregels Rotterdam The Hague Airport

Op RTHA zijn 941 nachtvluchten uitgevoerd waarbij de ILT geen onrechtmatigheden heeft vastgesteld. Ook bij circuitvluchten (les- en oefenvluchten) zijn geen onrechtmatigheden gevonden. Van de in totaal 328 militaire vluchten die zowel overdag als in de nacht op de luchthaven zijn toegestaan, vlogen er 13 in de nacht. Alle onderzochte afwijkingen van vertrekroutes waren het gevolg van aanvullende instructies van LVNL.

Bevindingen naleving milieuregels Maastricht Aachen Airport

Ook bij MAA zijn zowel bij de 23 nachtvluchten, als de circuitvluchten geen onrechtmatigheden geconstateerd. Wel hebben twee luchtvaartmaatschappijen een waarschuwingsbrief ontvangen omdat zij afweken van de voorgeschreven vertrekroute. Op 31 juli 2014 heeft de ILT een audit uitgevoerd bij MAA. Bij deze audit zijn de relevante processen en werkinstructies van de luchthaven doorgelicht op het voldoen aan de Omzettingsregeling en de Regeling burgerluchthavens. Deze audit heeft één procedurele bevinding opgeleverd die inmiddels door de luchthaven is afgehandeld.

Foto's

  • J.Roeland
    KLG EUROPE