Clicky


Slechts beperkt vrachtverkeer over Schuilenburg brug

Slechts beperkt vrachtverkeer over Schuilenburg brug
20-02-2015 17:35 | Algemeen | auteur De Redactie

JISTRUM - Rijkswaterstaat voert vanaf februari 2015 diverse verkeersmaatregelen in op brug Schuilenburg over het Prinses Margrietkanaal bij Jistrum. Uit onderzoek blijkt dat de brug in slechte staat verkeert. Om de veiligheid te borgen is daarom besloten om het vrachtverkeer beperkt toe te laten op de brug. De verkeersmaatregelen, waaronder het beperken van de aslast, voorkomen een overbelasting van de draagconstructie van de brug.

Bij brug Schuilenburg is al geruime tijd sprake van scheurvorming in de schoren van het beweegbare deel van het brugdek. Deze problemen konden de afgelopen jaren middels reparaties worden verholpen. Rijkswaterstaat heeft naar aanleiding van de scheurvorming een uitgebreid onderzoek uit laten voeren naar de draagkracht van de brug. Op basis daarvan wordt nu onder andere een aslastbeperking ingevoerd. De gekozen maatregelen, die zijn afgestemd met de gemeente, ondernemers van het bedrijventerrein en de omgeving, garanderen een toegankelijke brug en een veilige doorstroming voor het verkeer.

Verkeerslichten

Het gaat om een aslastbeperking van 11 ton en een totaalgewicht van 50 ton. Dit is met borden aangegeven. Ook zijn verkeerslichten aan weerszijden van de brug geplaatst om het verkeer om en om over de brug te leiden. Vrachtwagenchauffeurs van omliggende bedrijven hebben instructies gekregen om afstand te houden en maar met een vrachtwagen tegelijk op de brug rijden. Daarnaast is een maximum snelheid ingesteld van 20 kilometer per uur. Op de brug komen aan weerszijden van de rijstrook rood gemarkeerde fietsvlakken. Zo kunnen fietsers veilig gebruik maken van de brug en wordt het vrachtverkeer gestimuleerd in het midden van de brug te rijden. Op die manier worden de zijden van de brug, die het meest gevoelig en kwetsbaar zijn, het minst belast.

Nieuwe ontsluiting

Vanaf januari 2016 wordt de aslastbeperking aangescherpt tot 8 ton en een totaalgewicht van 35 ton. Dit betekent dat de brug niet meer mag worden gebruikt door zwaar vrachtverkeer. Het vrachtverkeer kan dan gebruikmaken van de nieuwe ontsluiting. De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, de provincie Fryslân en Rijkswaterstaat werken samen aan deze alternatieve ontsluiting langs het Prinses Margrietkanaal met aansluiting op de provinciale weg ter hoogte van Drogeham. De planning is dat medio 2015 een begin wordt gemaakt met de uitvoering hiervan en dat de ontsluitingsweg 1 januari 2016 in gebruik kan worden genomen.

Toekomstige plannen

Rijkswaterstaat verwacht met deze maatregelen de veiligheid en bescherming van de brug voldoende te garanderen. Na openstelling van de nieuwe ontsluitingsroute tussen Schuilenburg en Kootstertille worden de verkeerslichten verwijderd en het weggedeelte van de brug hersteld naar de bestaande situatie, met uitzondering van de aslastbeperking. Op dit moment wordt er gewerkt aan de plannen voor de vernieuwing van de brug. Wanneer de brug wordt vernieuwd, is nog niet bekend. Dit zal in ieder geval voor 2025 zijn.