Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 26 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 26 - 2]
13-02-2015 10:37 | Transport | auteur De Redactie

ZWAAGWESTEINDE -  'Wie kent deze vrachtwagen nog?' Maandelijks behandelen we een vrachtwagen(merk) uit vervlogen tijden. Wat waren de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs van weleer met deze vrachtwagens?

Deze maand staat de Renault R-serie centraal. Twee weken geleden vroegen wij u naar uw ervaringen en anekdotes met deze vrachtwagen. Hieronder een overzicht van de reacties. Hartelijk dank aan allen die reageerden!

Simon Snip schrijft: "Mijn ervaring gaat nog wat verder terug. De cabine komt eigenlijk van Berliet maar werd ook al gebruikt door Ford bij de Transcontinental (in een iets hogere cabine variant). Het was in die jaren in mijn ogen een grote ruime cabine. Renault bracht het 'wiebertje' aan in de grille en gaf de cabine een voor die jaren modern gezicht. De motoren kwamen nog van Berliet, op de klepdeksels stond wel met dikke letters Renault, echter als je het blok goed bekeek stond er op de gietstukken nog het embleem van Berliet."

Van Wim Keijl ontvingen we deze foto van de Berliet die Simon Snip hierboven beschrijft.

"Ook ik heb met een Renault uit de R-Serie mogen rijden", reageert Piet de Keizer, "De hoge cabine uitvoering werd in die tijd alleen geleverd in de 340 pk uitvoering (Turbo-leader). Deze wagen was echter een van de eerste trucks in Nederland met een 310 pk motor (Turbo-liner). Deze truck heb ik nieuw gekregen bij Transportbedrijf A.de Bruyn in Giessenburg. Na enkele jaren heb ik deze truck overgenomen en ben als eigenrijder begonnen. Waarna ik nog een paar jaar met plezier gewerkt heb met deze truck."

Ook Gerrit van Schuppen was een tevreden Renault rijder: "Ik heb vanaf ongeveer 1985 t/m 1988 met heel veel plezier met een Renault R310 mogen sturen, ik kwam vanaf een Daf 2800 met 260pk en ging dus naar een zwaardere motor, wel 45 pk meer! Ik was eigenlijk vanaf de eerste kilometer helemaal verkocht, wat een fijne truck."

"Er was door de firma Terberg luchtvering gemonteerd op de trekas, daar deze niet af fabriek geleverd kon worden. Doordat het een motorwagen met aanhanger betrof had ie het rijcomfort van een touringcar (zo voelde dat toen). Helaas kwam het motorvermogen niet helemaal overeen met het type plaatje, maar daarentegen maakte mij dat toen niet zoveel uit, dan maar wat langer onderweg in een prettige cabine met lichtblauwe bekleding op de stoelen, gordijnen die zoveel licht door lieten dat je ze eigenlijk niet hoefde te sluiten, een heerlijk bed en stoelen waar je op de Franse manier zo heerlijk in wegzakte."

"M'n collega's toendertijd noemden het een 'wiebertje' of 'joep/joep' dat eerste vanwege het logo in de vorm van een ruit en dat 'joep/joep' vanwege het geluid dat door het luchtfilter geproduceerd werd. De auto was voor die tijd best ruim en uitgerust met een ZF 16bak, dus al met al een fijne auto, ik was altijd onderweg in Oostenrijk, Hongarije en beetje Joegoslavië en Italie, onderweg heeft ie me nooit maar dan ook helemaal nooit laten staan. Ik reed in drie jaar ongeveer 420.000km zonder problemen. Dat kan niet gezegd worden van de wagen die ik daarna kreeg. Voor mij blijft de Renault R310 één van de fijnste trucks die ik ooit heb gehad!!", aldus Gerrit.

Uit het archief van Henk van Kerkhoff ontvingen wij bovenstaande foto van deze Renault van Intramast uit Oud Gastel.

De reactie van Chris Vermeer: "Deze vrachtwagen was eigendom van Sjef Vermeer Transport B.V. te Loon op Zand en is destijds nieuw geleverd door garage Van Spreeuwel te Hilvarenbeek."

"Wij hebben in totaal twee Berliet’s en drie Renault trucks gereden in die tijd", schrijft Jaap Schikker.

"Na de aanschaf van de eerste twee Berliets is kort daarna het embleem er op veranderd in Renault. Het waren voor die tijd best redelijke auto’s. De aankoop was toen een beetje een gok, ze waren toen bijna 8000 Euro goedkoper dan een vergelijkbare Scania. De cabine’s waren van wat mindere kwaliteit, maar het rijcomfort en trekkracht waren ruim zo goed als andere merken. De eerste Berliet’s hadden een afwijkend schakel patroon, men begon rechtsvoor, dat was 1. Rechts achter was 2, midden voor 3 enz. Dus in het begin wel wat onhandig."



Jaap vervolgt: "Wij reden met Fuller versnellingsbakken in de Renaults. De problemen waren deurgrepen die slecht werkten en nogal eens een koppakking. Toch hebben wij er een 700.000 km goed mee kunnen rijden en reden er regelmatig mee op Italie. Vooral het rijcomfort blonk in die dagen uit. Een ander opvallend detail was het grote stuurwiel dat er in zat."

Gep Snippe vertelt: "Vanaf 1982 heb ik op diverse Renaults R310 gereden. bij de transportbedrijven Krabbenborg in Zieuwent en Krabbenborg en Snippe in Doetinchem - Ulft. Deze kwamen van de dealer Hoegen Dijkhof in Doetinchem, hier werd ook de eerste trekker uitvoering met een sleepas geleverd."

"In mijn werkzame periode bij Transportgroep van der Graaf in Coevorden heb ik met met meerdere merken gereden waaronder twee jaar met een Renault Major", schrijft G. Prakken.

"Ik vond het niet zo'n succes. Er zaten goede stoelen in. Bij het starten 's morgens kwam er een erg stinkende rook uit de uitlaat, die je de adem benam. Verder waren er geen noemenswaardige gebreken aan. Wel was ik blij dat ik na die periode kon overstappen op een ander merk."

Tenslotte een korte, maar krachtige, reactie van Adri Pater: "Fijne auto, Renault 6x4."

Auteur: Leonard Looijenga

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier