Clicky


Jaarlijks 8.000 ton rubberafval uit de file naar het water

Jaarlijks 8.000 ton rubberafval uit de file naar het water
13-02-2015 09:55 | Algemeen | auteur De Redactie

MAASTRICHT - Dit jaar heeft recyclingbedrijf Rubber Resources, gevestigd in de Beatrixhaven in Maastricht, de keuze gemaakt voor the Blue Road voor de aanvoer van rubber. Het gaat jaarlijks om 8.000 ton, oftewel 425 containers. De overstap naar het water zorgt voor minder vrachtwagenbewegingen op de wegen in Nederland en België. Daarbij reduceert deze logistieke oplossing de filedruk in de regio in de spits vanwege afgesproken aanlevertijden tussen 10.00 en 15.00 uur.

Rubber Resources verwerkt aangevoerd rubberafval tot halffabricaten bestemd voor de autobandenindustrie. Het rubber wordt vanuit diverse overzeese gebieden per container geïmporteerd en via de zeehaven van Antwerpen naar Maastricht vervoerd. Tot voor kort werd het transport tussen Antwerpen en Maastricht per vrachtwagen gedaan, vanaf februari gebeurt dit per binnenschip via Containerterminal Stein. In Stein worden de goederen overgeslagen en vervolgens per truck naar Maastricht gebracht. Dit wordt met zogenaamde ‘kiepchassis’ gedaan. Deze vrachtwagens kiepen de containers op het terrein van Rubber Resources leeg.

Door-to-door totaalconcept

Uitgangspunt bij de stap naar het water was een door-to-door concept, waarin niet alleen het vervoer per binnenschip, maar ook de overslag, het natransport en de douane afhandeling wordt verzorgd. Dit logistieke totaalconcept wordt voor Rubber Resources uit handen genomen door Containerterminal Stein. Dit is een samenwerking van Wessem Port Services en Meulenberg Transport. Het gebruik van de inland terminal heeft als groot bijkomend voordeel dat de aanleveringen goed buiten de spits gepland kunnen worden vanwege de kortere afstanden.

Maastricht Bereikbaar

De overstap naar het water is mede mogelijk gemaakt door Maastricht Bereikbaar. Maastricht Bereikbaar maakt onderdeel uit van het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Het is een samenwerkingsverband tussen diverse partijen met als doel Maastricht en haar omgeving blijvend bereikbaar te houden. Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft voor Maastricht Bereikbaar een inventarisatie gedaan waarbij werd gekeken hoe de binnenvaart kan bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de regio.

Daaruit bleek onder andere dat de importstroom  van goederen van Rubber Resources geschikt was om over water te vervoeren en zodoende de wegen in de spits te ontzien. Als productiebedrijf was optimalisatie van de logistiek voor Rubber Resources geen directe prioriteit. Mede door advies op maat door Bureau Voorlichting Binnenvaart, in samenwerking met de betrokken partijen, kan Rubber Resources nu toch profiteren van de voordelen die de binnenvaart biedt.

Duurzaamheidsslag

Naast het vermijden van de wegen in de spits en ontzorgen van de logistiek, levert de overstap naar het water ook een prijsvoordeel voor het recyclingbedrijf. Tenslotte kan Rubber Resources verder verduurzamen door een reductie van de CO2 uitstoot middels de inzet van binnenvaart. Theo Knöpker, Purchasing Manager van Rubber Resources: "Wij vinden het belangrijk de omgeving te beschermen en de natuurlijke bronnen te waarborgen voor toekomstige generaties. Door de inzet van binnenvaart kunnen we ook in onze logistiek een duurzame winst leveren voor de omgeving.”