Clicky


Nabek: 'Transporeon leidt tot meer efficiëntie en we kunnen onderbuik gevoelens weerleggen'

Nabek: 'Transporeon leidt tot meer efficiëntie en we kunnen onderbuik gevoelens weerleggen'
09-02-2015 09:51 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

"Als iedereen hetzelfde systeem zou gebruiken, zou dat voor ons bijzonder prettig zijn." De woorden zijn van Karel Verschure, directeur van logistiek dienstverlener Nabek. Verschure benadrukt dat hij niet degene is die nieuwe IT-oplossingen vanaf dag één omarmt, maar dankzij het duidelijke overzicht dat Transporeon het bedrijf biedt, ging de knop absoluut om.

"Tracking & tracing is, evenals andere IT-systemen, echt van groot belang voor een bedrijf als Nabek, dus zetten we daarop in."

Bij de logistiek dienstverlener zijn verschillende Transporeon-modules in gebruik. Het Antwerpse bedrijf, dat onderdeel uitmaakt van familiebedrijf PAX Groep, werkt met No-Touch order, Time Slot Management en Transport Visibility. Het gebruikt die modules voor meerdere klanten, maar het meest intensief voor Stora Enso, een papierproducent. Opvallend genoeg was het al ongeveer tien jaar geleden dat deze producent vanuit Nabek de vraag kreeg om data digitaal aan te leveren.

“Dat gebeurde destijds nog telefonisch, waarbij er een grotere kans was op onenigheid over tijden en gewichten dan vandaag de dag”, aldus Verschure. Of het verzoek van Nabek destijds heeft geleid tot de implementatie van Transporeon bij de papierproducent, durft Verschure niet te zeggen. “Maar kort nadat zij het platform zijn gaan gebruiken, vroegen ze aan ons hetzelfde te doen. En zoals vaak gezegd, onbekend is onbemind. Maar inmiddels is dat al lang en breed verleden tijd. Het systeem werkt goed, is gebruikersvriendelijk en ik kan er zelf ook mee werken”, besluit hij met een glimlach.

Zicht op status en locatie binnen goederenstroom

De slag naar werken met digitale gegevens is er een die de logistiek dienstverlener met overtuiging heeft gemaakt. Aanvullend aan het Transporeon-platform stimuleert de onderneming ook zoveel mogelijk het gebruik van tracking & tracing tools in de voertuigen van de ingehuurde transporteurs. “Het inzicht in de locatie van onze voertuigen en trailers heeft het zoeken naar de juiste afleverlocatie op een bouwplaats flink verminderd. Nu weten onze chauffeurs een half uur voor aankomst waar ze exact moeten leveren en bij wie ze zich moeten melden.”

Deze data koppelt Nabek aan meldingen dat een lading is gelost of geladen, waardoor er direct zicht is op de status van de goederenstromen. “De informatie die we verzamelen, verwerken we ook in maandelijkse rapporten. We merken dat nog niet elke klant daar iets mee doet, maar we proberen ook dit uiteraard wel te stimuleren, want echte verbeteringen behaal je pas als je goed met elkaar overlegd. En digitale gegevens bieden natuurlijk een veel betere basis dan de fax”, aldus Verschure.

De directeur is er sterk van overtuigd dat het delen van informatie alle typen bedrijven vooruit helpt, en helemaal wanneer het om partners gaat. “We proberen Transporeon daarom ook bij al onze partners te promoten. Willen verladers immers statussen van hun transporten zien, dan zullen ze er zelf gebruik van moeten maken. Wat wij voor hen kunnen doen is lading en auto aan elkaar koppelen en die data doorgeven.”

En gaat er onverhoopt iets niet naar wens, dan zien de planners van Nabek snel waarom er iets misgaat. “Het kunnen de gekste zaken zijn, maar meestal helpt het om logisch na te denken. Wat ons vooruit heeft geholpen is, dat we minder piekmomenten hebben.”

Automatisering, rapportages en voorkomen discussies

De adoptie van Transporeon-modules verliep in stappen, waarbij eerst Transport Toewijzing werd geïmplementeerd. “Dat stelde ons in staat om lading aan te nemen via No-Touch Order en te bieden op vrachten via Best Carrier.” Systematisch werd het gebruik uitgebreid en nam Nabek ook Time Slot Management en Transport Visibility in gebruik. Het bedrijf ging tijdsvensters inboeken.

“Is de lading gelost, dan koppelen we dit direct terug via het systeem naar onze klanten. Het systeem verwerkt de lostijden automatisch. Dat laatste helpt ons bij het terugkijken. Dat doen we niet vaak, maar de wetenschap dat we na een maand of drie maanden nog precies kunnen zien wat we hebben gedaan, ondersteunt ons verhaal in het geval van vervelende discussies. We zijn in staat om onderbuik gevoelens te weerleggen, eventueel met behulp van rapportages.”

Over het antwoord op de vraag wat de implementatie en het dagdagelijkse gebruik van de Transporeon-modules nu oplevert, moet Verschure even nadenken. Toch volgt er een duidelijk antwoord.

“We kunnen tot later op de dag nog plannen. De verbeterde organisatie én het feit dat alles overzichtelijk in het systeem staat, heeft ertoe geleid dat we zelfs tot 18.00 uur nog lading kunnen verwerken. Zodanig zelfs dat we het de volgende dag kunnen vervoeren. We hebben zicht op zaken als volgorde, gewicht, producten en tijden. Het bepalen van de route voor de chauffeur vergt slechts een druk op de knop. De betere organisatie leidt concreet tot minimaal anderhalf uur tijdwinst per dag, dit mede dankzij de interface tussen Transporeon en ons eigen systeem die werd opgezet.”

Het binnenhalen van de opdrachten vergde eerder tweeëneenhalf tot drie uur, nu kost dit maximaal drie minuten. Verschure merkt dat de interesse onder vervoerders toeneemt om ook met het platform te gaan werken. “Juist vanwege de tijdwinst die er te behalen is.” 

‘Op elke vraag van klant een antwoord’

Zowel het zicht op welke vervoersbewegingen er plaatsvinden als aan verladende klanten doorgeven waar de voertuigen zich bevinden, heeft bijgedragen aan het versterken van de positie van Nabek als logistiek dienstverlener. “Onze klanten verlangen van ons dat we op elke vraag van hun kant antwoord kunnen geven. Dat kunnen we nu ook. Vervolgens is het natuurlijk aan ons om verder te denken en na te gaan wat we onze klanten aan aanvullende informatie kunnen bieden. Transporeon helpt daar absoluut bij, we gebruiken het als verkoopargument.”

Verschure noemt correcte communicatie naar zijn klanten toe als één van de essentiële zaken die het verschil kunnen maken tussen falen en succes behalen. “Gebruik je het platform, dan hoef je de klant niet meer te bellen. Maar dat wil niet zeggen dat contact overbodig wordt. Misschien is er een tussentijdse update nodig en wil je innoveren, dan is een goed contact met je klant ook belangrijk. Maar uiteindelijk verdienen we ons geld met het verzorgen van transportactiviteiten. Feit blijft ook dat als we efficiënter kunnen werken, dat de klant daarvan meeprofiteert.”  

CO2-reductie

Iets wat niet het initiële doel was, maar wat en passant wel werd bereikt in het streven naar efficiënter werken, is een aanzienlijke CO2-reductie. Verschure: “We zien beter dan eerder welke lading er is en welke vracht te combineren is. Dat inzicht reduceert niet alleen de uitstoot van CO2, maar bespaart ook geld.”