Clicky


Chauffeurs Van der Aart Drachten vrezen voor hun baan

Chauffeurs Van der Aart Drachten vrezen voor hun baan
05-02-2015 17:36 | Transport | auteur Marcel van der Voort

DRACHTEN - "Er zijn problemen bij transportbedrijf Van der Aart in Drachten. Mijn collega’s en ik krijgen ons salaris niet volledig betaald en moeten het doen met een voorschot", verzucht een vrachtwagenchauffeur donderdagmiddag tegenover Transport Online.

"Als wij er iets van zeggen, horen wij dat het geld eerst gebruikt moet worden voor de aankoop van brandstof. Dus weten wij genoeg", vertelt hij verder.

"Ondertussen begrijp ik dat de leasecontracten van het materieel zijn overgegaan naar RITS, Roorda Internationaal Transport Services BV.” Dat bedrijf bestaat al een tijd, maar is volgens bestuurder Edwin Atema van FNV Bondgenoten sinds kort in het bezit van een transportvergunning.

"Wij zijn bang dat Van der Aart failliet gaat, ze verder gaan met RITS en de chauffeurs hun baan kwijt raken", vertelt de chauffeur verder. Atema: "Dit soort scenario’s komen helaas vaker voor."

"Het is al een tijdje bij ons bekend dat het rommelt bij Van der Aart. Chauffeurs zoeken contact met ons en vertellen dat ze bijna financieel aan de grond zitten. Omdat ze te weinig loon krijgen", benadrukt Atema.

Boetes

"Dit zaakje stinkt van alle kanten. Bij ons komen ook berichten dat ze boetes hebben gekregen vanwege overtredingen van de rij- en rusttijdenwet. Er is zaterdag in Groningen een bijeenkomst waar wij in gesprek gaan met gedupeerde chauffeurs. Anderen benadeelden kunnen contact met ons opnemen", laat de vakbondsman weten.

Officieel is het een leden-informatiebijeenkomst over de ILenT. Dat wordt verzorgd door regio Noord van de FNV Kadergroep Noord, Transport & Logistiek. Op zaterdag 7 februari in het FNV kantoor aan de Leonard Springerlaan 23, 9727 KB in Groningen. Aanvang: 13.30 uur.

De nieuwsredactie van Transport Online heeft donderdagnamiddag contact gezocht met de bedrijven Van der Aart en RITS. Bij de laatste neemt medewerker Willem de telefoon op. Hij zegt zich niet te kunnen voorstellen dat de twintig chauffeurs ontevreden zijn.

Van der Aart: Dat klopt

Verder verwijst hij naar de baas, Dick van der Aart. Die geeft even later een reactie: "Het klopt dat ze voorschotten hebben gekregen. Dat is onlangs gebeurd omdat de salarisadministratie na een cao-aanpassing niet klaar was om alles in één keer te verzorgen. Ik heb dat met de chauffeurs besproken."

"Vandaag heb ik de loonstroken gekregen en vrijdag zal het restant van het salaris op de rekening van de medewerkers staan. Het hoogste bedrag dat nog open staat is 164,70 euro."

En: "RITS bestaat allang. Dat bedrijf is er voor de inkoop voor de charters. Dat de leasecontracten er naartoe zijn overgeheveld klopt niet."

Bezoek inspectie

"Er is door de inspectie een bezoek aan ons gebracht vanwege de rij- en rusttijden. Bij enkele chauffeurs was het niet volgens de richtlijnen gegaan wat betreft de tachograaf. Ze hebben mij geen boetes gegeven. Ik heb een zienswijze ingediend", klinkt het.

"Bij ons zijn er problemen in die zin dat in deze tijd ieder transportbedrijf het niet gemakkelijk heeft. Maar het zijn geen problemen die wij niet kunnen overzien. Als wij het niet zouden redden, dan was ik toch allang verder met RITS gegaan?", vraagt directeur Van der Aart zich hardop af. "En was ik allang gestopt met Van der Aart", voegt hij er snel aan toe.

Verder ontkent hij dat zijn vrouw, bekend als (voormalig)wethouder, volop meewerkt binnen zijn bedrijf. Iets wat de chauffeur eveneens aangaf donderdagmiddag.

Gedupeerde chauffeurs mogen hun reactie mailen naar: redactie@transport-online.nl